هوش های چندگانه گاردنر و کاربرد آن در یادگیری

هوش های چندگانه گاردند

هوش های چندگانه گاردنر

در سال ۱۹۸۳ هاوارد گاردنر تئوری هوش های چند گانه را مطرح ساخت و عرصه ی تعلیم و تربیت را به کلی دگرگون ساخت. او معتقد بود که انسان دارای هوش های زیادی می باشد. هوش های چندگانه گاردنر عبارتنداز:

۱- هوش بدنی- جنبشی  
2- هوش بین فردی
۳- هوش کلامی –زبانی
۴- هوش منطقی-ریاضی
۵- هوش درون فردی
۶- هوش فضایی
۷- هوش موسیقایی،  
8- هوش طبیعت گرا
۹- هوش وجود شناسی
 
این نظریه هوش های چندگانه گاردنر می گوید که انسان ها دارای تمام این هوش ها هستند اما ترکیب این هوش ها در نزد افراد متفاوت است. یکی ممکن است در هوش منطقی-ریاضی قوی باشد و دیگری در هوش موسیقیایی.

هوش چندگانه گاردنر
هوش چندگانه گاردنر

 با این فرضیه مربیان تعلیم و تربیت بار سنگینی را به دوش خواهند داشت. اولین وظیفه ی آنان شناخت استعدادها و توانایی های دانش آموزان خود می باشد و قبول این نکته که آنها افرادی منحصر به فرد و بی همتا هستند و در گام دوم متناسب ساختن روش های تدریس با این استعدادهای متنوع می باشد.

 گاردنر ۹ جنبه هوش را به شرح  زیر توصیف کرده است: 

کلامی/زبانی

جنبه کلامی / زبانی هوش های چندگانه گاردنر توانایی فکر کردن ،حساسیت به وزن ها، و معانی کلمات، استفاده از واژه ها(نویسندگان، روزنامه نگاران، سخنرانان و شعرا)

هوش زبانی/کلامی
هوش کلامی/زبانی

ریاضی/منطق

توانایی انجام عملیات ریاضی،حساسیت به طرح ها منطقی و عددی، توانایی درک کردن زنجیره های طولانی استدلال (دانشمندان، مهندسان، حسابداران و ریاضی دانان)

دیدی-فضایی-مکانی

توانایی تجسم سه بعدی(معمارها،نقاش ها، مجسمه سازها و دریانوردها)

موسیقیایی-ریتمیک-موزون

حساسیت به صداهای زیر و بم، ملودی، ضرب آهنگ (آهنگ سازها، نوازندگان و شنونده های حساس)

هوش موسیقیایی
هوش موسیقیایی

حرکتی، جسمی

توانایی کنترل کردن حرکات بدن، کار کردن با اشیاء و قابلیت جسمانی بالا(ورزشکاران وصنعت گرها)

برون فردی

توانایی درک دیگران و تعامل مناسب با آن ها(معلم های موفق ،متخصصان بهداشت و روان درمان گران، فروشندگان و رهبران)

درون فردی

 توانایی درک احساسات، شناسایی ضعف و امیال خود و کنترل آن ها، اداره موفق زندگی شخصی(عالمان دینی و روان شناسان)

هوش درون فردی
هوش درون فردی

طبیعت گرایانه

توانایی مشاهده و درک طبیعت، حساسیت به گیاهان، جانوران و محیط زیست(کشاورزان، زیست شناسان و پزشکان)

وجود شناسی

گاردنر در قرار دادن این نوع هوش در زمره ی هوش های دیگر تردید دارد اما از آن به عنوان”توجه به مسائل غائی انسان” نام می برد.

گاردنر معتقد است:”همه ی آدم ها نمی توانند در هر ۸ جنبه هوش، قوی باشند، تنها با آموزش می توان یک یا چند حیطه ی آن را تقویت کرد.” وی آموزش و رشد همه ی حیطه ها را تلف کردن زمان و انرژی می داند

تالیف :سرکار خانم الناز خاشعی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا