آسیب بازی رایانه ایی روی اعصاب

آسیب های بازی های رایانه ایی بر روی ذهن و اعصاب کودکان چگونه است آیا تاثیر دارد یا خیر ؟

بازی های رایانه ایی از دسته ی بازی هایی هستند که بسیاری از کودکان ، نوجوانان ، بزرگسالان را در این عصر جدید درگیر خود کرده و به دلیل جذابیت و هیجانات موجود در این بازی ها باعث خستگی ناپذیر شدن این افراد میشود .

این بازی ها علا رغم سرگرمی که دارد باعث ایجاد عوامل مخرب از جمله عوامل و تاثیرات مضر جسمی و روحی بر روی افراد میشود که در دراز مدت باعث ایجاد آسیب های عمیقی میگردد .

پس بنابراین وظیفه ما مربیان و والدین و مسئولین است که با ایجاد فضاهای شاد و مفرح باعث رفتن کودکان به سمت اینگونه بازی ها و عوامل مخرب آن گردیم .

بازهای رایانه ایی به چند دسته تقسیم میشوند :

بازی های ورزشی

بازی های تخیلی

بازی های فکری

بازی های اکشن که در آن سراسر کشتار و خشونت است .

بازی های جنگی

هر یک از این بازی ها برای مقاطع مختلف با سن مختلف ساخته شده است همانگونه که انواع موارد فرهنگی از قبیل کتاب ، مجله ، …. برای گروه های مختلف وجود دارد اما دلیل اصلی و آسیب مهم این است که افراد در رده سنی مختلف از برنامه های گروه های سنی خود استفاده نمیکنند به طور مثال کودک ۸ الی ۱۰ ساله چه درکی میتواند از کشتن و کشتار داشته باشد ولی با بازی های اکشن و جنگی سراسر کشتار است آشنا میشود و در این صورت بر روح و روان او اثر منفی میگذارد .

رایانه هم همانند بسیاری از ساخته های بشر دو جنبه دارد یک جنبه آن به درست استفاده کردن بشر اشاره دارد که در راه رشد و تعالی به کمک او میاید و یک جنبه آن جنبه منفی دارد که استفاده نادرست بشر را بیان میکند در این صورت آثار مخرب آن بر روی انسان ها آشکار میشود .

محققان و روانشناسان میگویند بازی های رایانه ایی باعث ایجاد پرخاشگری در نوجوانان و افراد میشود و همچنین عواملی نظیر بزهکاری ، احترام نزاشتن به حقوق افراد و تجاوز را به همراه دارد و بخش زیادی از ذهن را درگیر موسیقی و موارد جنگی و کشتار و رفتار های نامناسب این بازی ها میکند .

بنابراین توصیه میگردد که کودکان و نوجوانان از این بازی ها به طور مناسب و براساس فواصل زمانی مشخص و همچنین متناسب با سن خود استفاده کنند .

بسیاری از بازی هایی که در گذشته انجام میگرفت علاوه بر ایجاد همدلی و دوستی بین کودکان به رشد بدنی و ذهنی آنان نیز کمک میکرد از جمله این بازی ها :

لی لی کردن

گرگم به هوا

بازی وسطی

بازی قایم باشک

بازی هفت سنگ

و……..
میباشد که این بازی ها علاوه بر هیجان بین کودکان باعث افزایش هوش هایی نظیر هیجانی ، شناختی ، شنیداری و دیداری و هم چنین افزایش توانایی حسی و حرکتی و عضلات درشت و ریز کودکان و نوجوانان میگردید .

در پیش دبستانی نوید صدرا تلاش بر آن است که کودکان با انواع بازی ها آشنا گردند و به کمک انجام بازی های سالم به افزایش هوش های کودکان و رشد ذهنی و بدنی آنان نیز بپردازیم .

مولف : مهسا طاهری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *