نشانه های اختلالات یا ناتوانی یادگیری در کودکان

هر ان چیز که در رابطه با اختلالات يادگيري باید بدانیم

در مهد کودک و پیش دبستانی نوید صدرا اصفهان همواره با در نظر گرفتن تفاوتهای فردی بین کودکان سعی بر برطرف کردن و اصلاح  ناتوانی یادگیری درکودکان شده است اختلالات یادگیری کودکان باید در مقطع پیش دبستانی رفع شود تا کودکان کاملا اماده فراگیری اموزش ها در دبستان باشند.

ناتوانی یادگیری در کودکان

کودکان دارای ناتوانی یادگیری , به کودکانی اشاره دارد که در یک یا چند مورد از فرایندهای اساسی رشدي و تكاملي از قبیل درک و فهم ، استفاده از زبان گفتاری یا نوشتاری اختلال داشته باشند . این اختلال ممکن است خود را به صورت ناتوانی در شنیدن و درك كردن ،بيان كلامي ، خواندن ، نوشتن ، هجی کردن یا انجام محاسبات ریاضی نشان دهد . این تعریف کودکانی را که مشکلات یادگیری ناشی از معلولیتهای بینایی ، شنوایی یا حرکتی، عقب ماندگی ذهنی ، نابسامانیهای عاطفی یا محرومیت های محیطی ، فرهنگی یا اقتصادی دارند ، در بر نمي‌گيرد. بعلاوه ناتوانی یادگیری نبايد ناشی از هوش پایین باشد، به عبارت دیگر دانش آموز دارای ناتوانی یادگیری داراي ويژگي‌هاي زير است: 

  1. دارای بهره هوشی متوسط و بالاتر است.
  2. از نظر حواس مختلف ( بینایی و شنوایی و… ) سالم است. 
  3. از نظر پیشرفت درسی و عملكرد تحصيلي با توجه به سن و هوش ضعيف است.
  4. مشكلات زباني شامل اختلال زبان دركي و يا بياني ، وارونگی کلمات و… دارد. 
  5. به موضوعات مطرح شده پاسخ‌هاي نامربوط مي‌دهد.
  6. حواس پرتی دارد و جزئيات مهم را فراموش مي‌كند.
  7. گاها دست‌ و پا چلفتي است و هماهنگی چشم و دست وي ضعيف است  
  8. اعتماد به نفس پایین دارد و در زمينه‌هاي تحصيلي انگيزه‌ي زيادي ندارد.
  9. فعاليت‌هاي آموزشي و درسي یا نقاشی را با تأخير انجام مي‌دهد و از پرداختن به فعاليت‌هاي آموزشي طفره مي رود و يا آن‌ها را به پايان نمي‌رساند

بازده کوتاه ، حافظه ضعيف دارد و مطالب را زود فراموش مي‌كند.

حتما بخوانید : دست ورزی پیش دبستانی

▶️ تعریف ناتوانی های یادگیری

اختلال یادگیری زمانی تشخیص داده می شود که پیشرفت فرد برای خواندن ، ریاضیات و بیان نوشتاری اساسا پایین تر از سطح سنی، هوشی و تحصیلی مورد انتظار باشد و مشکلات یادگیری در پیشرفت تحصیلی یا فعالیتهای روزمره مستلزم مهارت خواندن، ریاضیات و نوشتن به میزان قابل ملاحظه ای اختلال ایجاد كرده‌باشند. اختلالات یادگیری ممکن است تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا کنند. امکان دارد که اختلالات یادگیری با روحیه ی ضعیف، عزت نفس پایین و کمبود مهارتهای اجتماعی و افت تحصيلي همراه باشد. بزرگسالان مبتلا به این اختلال، ممکن است در زمینه های استخدامی یا سازگاری اجتماعی با مشکلات جدی مواجه شوند.

علائم اختلالات یادگیری در کودکان

اختلال يادگيري در همراهي با ساير اختلالات روان پزشكي كودك و نوجوان ديده مي شود. در 1 تا 25% افراد مبتلا به اختلال سلوک، اختلال لجبازی – نافرمانی، اختلال بیش فعالی – نقص توجه واختلال افسردگی، اختلال یادگیری نیز گزارش شده‌است.

حتما بخوانید : تربیت کودکان

75% دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری در مقایسه با دانش آموزان عادی همتای خود، در مهارت های اجتماعی ضعف دارند. این کودکان به علت داشتن مشکلات میان فردی با همسالان، اغلب از سوی همکلاسی های خود پذیرفته نشده، از سوی آنها طرد شده یا نادیده گرفته می شوند. پذیرفته نشدن از سوی همسالان، بدبینی کودک به درس و مدرسه، گوشه گیری، تنهایی و افت تحصیلی او رادر پی دارد. هوش از عوامل مهم در انتخاب بهترین راه حل در موقعیت های حل مساله میان فردی است، اما با وجود بهره هوشی طبيعي بدليل عزت نفس پایین ممكن است کودک نتواند عملكرد مناسبي داشته‌باشد.

⏯ادامه دارد؛ همراه با سایت نوید صدرا باشید با انواع اختلالات یادگیری…

مولف : خانم الناز خاشعی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *