کودک خوش رفتار

چگونه کودکان خوش رفتار داشته باشیم ؟

یکی از روش هایی که باعث میشود کودک خوش رفتار و مودبی داشته باشیم روش حل مسئله است بدین گونه که از نوگلان از همان کودکی میخواهیم خودشان انتخاب کنند به طور مثال از کودک میپرسیم گل سر آبی میخواهی یا قرمز ؟ در حال حاظر شیر کاکائو میخوری یا شیر ساده ؟
به این صورت باعث میشود کودکان کمتر عصبانی شوند و برای مسائل و موضوعاتی که برایشان پیش میاید خودشان تصمیم گیری کنند .
یکی از عوامل داشتن کودک خوش رفتار و شاد این است که به کودکان مهارت های خود مراقبتی را بیاموزیم ،به این گونه که علاوه بر اینکه مهارت های تصمیم گیری را به کودک یاد میدهیم مهارت های تلاش کردن و تسلیم نشدن را هم بیاموزیم .با این روش کودک با اولین شکست نگران نمیشود و احساس ترس نمیکند و برای پیروزی تلاش میکند .

کودک خوش رفتار

یکی دیگر از روش هایی که باعث میشود کودک خوش رفتار گردد : روش افزایش صبر در نوگلان است ، افزایش صبر و انتظار برای کودکان دلپذیر نیست ولی از همان کودکی باید به نوگلان این مسئله را توضیح دهیم و به افزایش صبر در نوگلان بپردازیم به طور مثال هر شی و وسیله ایی را که کودک خواست به سرعت در اختیارش قرار ندهید و اجازه دهید کمی برای به دست آوردن اشیا مورد علاقه اش تلاش کند و قدر آن را بداند .
یکی از روش های افزایش صبر کاشتن دانه و پرورش گل و گیاه است که به تدریج کودک متوجه تغییرات و زیبایی و پدیده نو در گیاهان میشود .

یکی دیگر از روش هایی که باعث میشود کودک خوش رفتار شود حس همدردی و همراهی در نوگلان است:

در این روش حس همدردی میتوانید اینگونه به کودک خود آموزش دهید مثلا اگر عروسک خود را میخواباند از او بخواهید روی کودک خود پتو بکشد و به خاطر این حس همدری و ایجاد فضا گرم برای عروسک از او تشکر کنید .

در مهد کودک نوید صدرا از کلیه روش های مهارتی افزایش حس همدردی به کودکان آموزش داده میشود و کودکان با شرکت در کارگاه باعبانی و بازی های مختلف و با انجام و اجرای بازی های مختلف به ایجاد صبر در نوگلان پرداخته میشود .

بیشتر والدین علاقه دارند کودکان خوش رفتار و مودب داشته باشند ولی راهکارهای مناسب آن را نمیدانند و متوسل میشوند به رفتار های خشونت طلب و پرخاشگرانه در صورتی که به راحتی امکان این رفتار برای کودکان خوش رفتار و مودب وجود دارد و آن خود کنترلی کودکان است .

آموزش مسئولیت پذیری به کودکان از چه طریقی انجام میگیرد ؟

کودک خوش رفتار در بهترین پیش دبستانی اصفهان

شاید برایتان جالب باشد ولی کودکان از سن ۱۸ ماهگی توانایی برقراری ارتباط و حس همدلی با اطرافیان خود را دارند بدین گونه کارهایی را انجام میدهند که رضایت پدر و مادر را به همراه داشته باشد . بدین ترتیب اگر از همان کودکی قوانین منظم را به کودکان خود بیاموزیم دیگر نیازی نیست تا قوانین را هر بار برای فرزند خود دیکته کنیم .رمز داشتن کودک منظم و باادب آن است که رفتار های خوب و درست را از همان کودکی به فرزند خود بیاموزیم .

وضع قوانین مشخص و احترام گذاشتن به آن ها: اگر از همان ابتدا چارچوب قوانین و مقررات را وضع کنیم کودکان از همان ابتدا میدانند که باید طبق این قوانین و چارچوب ها حرکت کنند و رفتار کنند در این صورت کودک خود را به سرعت مبدل میشود به کودکی با ادب البته انجام دادن این قوانین توسط کودکان نباید همراه با تنبیه بدنی و سخت گیری طاقت فرسا انجام شود .

کودکان خوش رفتار و مودب

برای اینکه قوانین برای کودک قابل فهم و قابل اجرا باشد باید برای او قوانین را توضیح دهید بدین گونه که به بگویید اگر شما ساعت ۸ به رختخواب بروید صبح زودتر از خواب بیدار میشوید ، البته برای اینکه کودکی باادب و منظم داشته باشید باید خودتان که الگوی او هستید نیز در رفتار خود مراقب باشید به طور مثال اگر از کودک میخواهید لباسش را منظم در کمد بگذارد خودتان نیز باید این کار را انجام دهید . درضمن اگر کودک از انجام رفتار نافرمانی کرد و انجام نداد و احساس گناه و عذاب وجدان کرد سریعا کاری نکنید که او را ارام کنید بلکه لازم است کودک کمی به رفتار خود فکر کند .

برگرفته از کتاب های : مهارت های زندگی ، مقاله های مختلف در زمینه های افزایش شادی و ادب در نوگلان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *