۷ بازی برای تقویت خلاقیت کودکان

یکی از بهترین راه های پرورش خلاقیت کودکان همراهی مستمر شما با آنها در خیال پردازی هایشان است. خوشبختانه، خیلی از خلاقانه ترین فعالیت ها، بسیار ساده هستند. در ادامه چند بازی بامزه و خلاق و ساده را که میتونید با کودکانتان بازی کنید شرح داده ایم. 

۱. یک سوپ من درآوردی درست کنید:

به کودک اجازه دهید “مواد لازم” سوپ را از هرجای خانه که میخواهد انتخاب کند. هرچیزی که برای کودک مضر نباشد و در یک قابلمه ی بزرگ جا بشود قبول است. حالا چه کسی را باید به این ضیافت دعوت کنید؟ مادربزرگ؟ یا عروسک خرسی کودکتان؟ بگذارید کودک تصمیم بگیرد. یک نکته ی دیگر: استفاده از وسایل معمول، به شیوه های جدید هم میتواند کودک را تشویق به فکر کردن خارج از چهارچوب ها بکند. 

۲ . تماشای ابرها:

آن پف دار ها شکل گوسفند هستند. آنکه لاغر است شکل مداد است. به پشت در فضای باز دراز بکشید و از کودکتان بپرسید چه میبیند. خیالپردازی درباره ی نقاشی بی پایان آسمان به کودک یاد میدهد که حتی از معمولی ترین چیزها هم میتوانند تعبیری غیرمعمولی داشته باشند. 
 

3. پیاده روی سربه هوایانه:

همسایه های خود را از زاویه ای دیگر ببینید. در خیابان خود به پیاده روی بروید و سوال هایی بدون جواب استاندارد بپرسید. مثلا: “فکر میکنی اون گربه هه به چی داره نگاه میکنه؟” و کودکان را تشویق کنید که جزئیات را ببیند و به شما نشان بدهد. کودکان به دلیل قد کوتاهشان منظره ی دید متفاوتی نسبت به شما دارند.  
 

تقویت خلاقیت مهد کودک

4. گروه موسیقی راه بیندازید:

قابلمه ها، ماهیتابه ها، رنده، و قاشق و چنگال هایتان را بیرون بیاورید. آهنگ های مختلف بگذارید و با وسایلتان آهنگ را همراهی کنید و با آنها برقصید. نشان دهید که به هیچ قواعدی پایبند نیستید و بدون آداب معمول و بدون نشان دادن نحوه ی درست رقصیدن، با کودکتان برقصید. 
 

5. داستان های طولانی تعریف کنید:

پایان داستان ها و شعرهای موردعلاقه ی کودکتان را عوض کنید. به این شیوه گفتار و ادبیات او را تقویت میکنید و کمک میکنید یاد بگیرد چگونه به شیوه ی خودش داستان بگوید. 

۶. یک مسابقه ی خنده دار راه بیندازید:

از کودک بخواهید عجیب ترین گربه ای که تابحال کشیده شده است را نقاشی کند، یا خنده دار ترین رقص دنیا را اختراع کند. این نوع فعالیت ها نه تنها خلاقیت را در کودکان تقویت میکنند، بلکه به کودک القا میکنند که کامل و بی نقص بودن لزوما خوب و دوست داشتنی نیست. 
 

۷. لباس های عجیب و غریب بپوشید:

لباس های قدیمی را از کمد بیرون بیاورید، رنگ های مختلف را باهم ترکیب کنید. برای خودتان تاج و شنل درست کنید و تبدیل به ملکه شوید و اجازه دهید کودکتان دست راست شما باشد. وقتی حاضر باشید گارد خود را کنار بگذارید، کودک میبیند که خیال پردازی در خانه ی شما باارزش محسوب میشود و اینکه خودتان آدم خیالباف و خلاق هستید.

در پیش دبستانی نوید صدرا کلیه پرسنل پیش دبستانی در تلاش هستند تا نوگلان فعالیت های خلاقانه انجام دهند که دونمونه از این فعالیت ها عبارتند از بازی های خلاقانه در تایم روز دوشنبه که نوگلان با وسایل بازی که به همراه می آورند بازی های خلاقانه انجام میدهند و دوم بیان ادامه داستان ها و کامل کردن داستان بسته به قدرت تخیل نوگلان میباشد صورت میپذیرد بدین گونه نوگلان با انجام این گونه فعالیت ها بر میزان قدرت خلاقیت خود می افزایند .

مولف : خانم مهسا طاهری

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *