مناسبت و تاریخچه عید باستان در ایران

نوروز را به پادشاهان نامگذاری میکنند .بسیاری از شاعران و نامداران قرن چهارم و پنجم هجری نوروز را از زمان پادشاهی جمشید میدانند .
البته ابوریحان میگوید نوروز قبل از پادشاهی جمشید نیز برگزار میشد .

خاستگاه عید نوروز از ایران است و بسیاری از مناطق سرزمین ایران این روز را جشن میگیرند .
نوروز اولین روز فروردین ( تقویم شمسی ) میباشد .

عید نوروز در ایران و افغانستان آغاز سال نو و‌در بسیاری از کشور های دیگر تعیل رسمی میباشد .

مراسمات مربوط به عید نوروز :

چهارشنبه سوری : چهارشنبه آخر سال( از غروب آفتاب روز سه شنبه ) در مکانی وسیع آتشی درست میکردند و زنان و مردان و کودکان با پریدن از روی آتش و گفتن زردی من از تو سرخی تو از من به این منظور تمام سختی ها و بیماری های سال کهنه را با ورود به سال جدید به شادی تبدیل میکردند .

همچنین یکی دیگر از این مراسمات خانه تکانی بود که در این مراسم بعد از تمیز کردن خانه تمام وسایل قدیمی از جمله کوزه ها ، کاسه های قدیمی و کهنه را از بالای پشت بام به داخل کوچه پرتاب میکردند .

فال گرفتن

چند سکه در کوزه انداختن

اسپند دود کردن

قاشق زنی که چند زن روی خود را میپوشانند و با قاشق در خانه ها را میزنند و صاحب خانه در ظرف آن ها شیرینی و‌میوه … میگذارد .

این ها تعدادی مراسمات مربوط به مناطق مختلف میباشد.

خرید لباس عید :
یکی دیگر از رسم های عید نوروز خرید لباس های نو است .اعضای خانه دوروز مانده به عید به بازار میروند و با خرید پارچه های زیبا و شاد آمدن عید را مژده میدهند .در بعضی از مناطق این موضوع بسیار مهم است و تاکید میشود مثلا در شیراز از دوماه قبل به بازار میروند و با خرید پارچه های شاد به رنگ های زرد و قرمز و دوختن آن اماده میشوند عقیده دارند که برش پارچه برای دوخت در روزهای دوشنبه و جمعه بهتر است ، پنج شنبه سنگین است و پارچه رو دست میماند و سه شنبه نصیب دزد یا مردشور میشود و در روز چهارشنبه میسوزد و باید تمام وسایل را شست یا عوض کرد .

یکی دیگر از رسم های عید نوروز سبز کردن گندم است ، به این ترتیب مقداری عدس یا گندم را ابتدا به نیت امام زمان میریزند داخل ظرف و سپس نام یک به یک اعضای خانواده را بیان میکنند این کار را ۱۰ الی پانزده روز مانده به عید انجام میدهند در شیراز برای انجام این کار در ظرف های مس و روی انجام میدهند .

یکی دیگر از آداب و رسوم عید نوروز تخم مرغ رنگ کردن است که تخم مرغ ها را سفت میکنند و رنگ های شاد میزنند.

یکی دیگر از مراسمات عید نوروز که‌مهم ترین نماد عید است انداختن سفره هفت سین است که هفت را عدد مهم و خوش شانسی در ایران باستان میدانستند .

هفت سین ( سرکه ، سماق ، سکه ، سیب ، سبزه ، سمنو ، سیر ) میباشد همراه با آینه و شمدان و قران و ماهی قرمز که هرکدام ویژگی ها و نماد خود را دارند .

عده ایی بر سر سفره هفت سین برنج هم میگذارند که‌نشانه فراوانی نعمت‌میباشد و مادر با دود کردن اسپند برای جلوگیری از چشم زخم و پدر با خواندن قران باعث رفتن دل ها به سمت خداوند و الطاف او میشود .

یکی دیگر از رسم ها دید و بازدید میباشد که معمولا بامداد عید از فردی که از لحاظ شخصیت و سنی بیشتر از دیدن میکنند و با دادن پول یا سکه عیدی میدهند.

سیزده بدر نیز یکی دیگر از رسم هاست که مردم به مناطق مختلف و سرسبز رجوع میکنند و در پایان دختران با گره زدن سبزه خواستار گشایش بخت خود میباشند .

مولف : مهسا طاهری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *