اختلالات یادگیری در کودکان

چگونگی تشخيص اختلالات يادگيری در کودکان

 اختلال خواندن شايع ترين نوع اختلالات یادگیری در کودکان است و كودك در اين اختلال در صحيح خواني ، رمزگشايي ، سرعت و دقت خواندن و درك مطلب مشكل دارد. كندي در يادگيري پيشوند ها ، پسوند ها ، كلمات ريشه اي و ساير فنون خواندن از ديگر نشانه‌هاي اختلال است. همچنين كودك در يادآوري و فهم آنچه خوانده است مشكل دارد ، در درك، فهم و تعبير مفاهيم ضعف داشته و متن پيش رو را درست و صحيح بخواند. كودك خطاهاي پايدار در خواندن دارد و معمولاً از خواندن با صداي بلند اجتناب مي كند.

كودكاني كه اختلال نوشتن دارند در هجي كردن صحيح كلمات و ديكته آن ، در استفاده از گرامر ضعف دارند. دست خط بدي دارند و ممكن است در يك قطعه نوشتاري ، يك كلمه مشابه را در جاهاي مختلف متفاوت بنويسند. معمولاً از تكاليف نوشتني اجتناب مي كنند و تكاليف درسي خود را به كندي انجام مي دهند و خطاهاي ثابت در نوشتن دارند.

كودكاني كه اختلال رياضيات دارند در استدلال و يا محاسبات رياضي ضعيف هستند و در مهارت هاي رياضيات كه نياز به درك مفاهيم پايه اي دارد، مشكل دارند.

با توجه به تعاريفي كه از دانش آموزان داراي مشكلات يادگيري گفته شد به نظر مي رسد معلمين از جمله اولين كساني هستند كه متوجه مشكل اين دانش آموزان مي شوند و پس از اينكه روشهاي گوناگون آموزشي را اجرا مي كنند به موفقيت چشمگيري نمي رسند. معلمان و مربیان مهد کودک و پیش دبستانی نوید صدرا اصفهان در این زمینه تلاش زیادی می کنند و سعی دارند از روش های آموزشی مرتبط بهره ببرند.

پدیده های همراه با اختلال یادگیري

اختلالات یادگیری در کودکان خود را در قالب پدیده هایی قابل مشاهده نشان می‌دهند. این پدیده ها، رفتارهایی هستند که هر روز در کلاس یا خانه دیده می‌شوند. مثلاً ممکن است اين كودكان در تكلم نيز مشكلاتي داشته باشند مثلا در پیدا کردن کلماتی که بیانگر نظرشان باشد، مشکل پیدا کنند یا به خاطر کنترل ماهیچه ای ضعیف دست خط بدی داشته باشند.

حتما بخوانید : تربیت کودکان

انواع اشکالات املایی دانش آموزان

در اختلالات یادگیری در کودکان به طور کلی اشکالات یا ناشی از محیط است و یا از خود فرد ناشی می شود. از دیدگاه روانشناختی می توان اشکالات املایی را ناشی از موارد زیر دانست :

  • ضعف در حساسیت شنوایی مثال: بجاي “تار”  مي‌نويسد “کار”
  • ضعف در حافظه شنوایی که سبب جا انداختن کلمات و حروف می شود
  • ضعف در حافظه دیداری ( غلط نویسی حرف  هم صدا ) مثال: “طناب” و “تناب”
  • ضعف در حافظه توالی دیداری ( جابه جا نوشتن حروف در کلمه ) مثال : “مادر” كه “مارد” نوشته مي شود 
  • قرینه نویسی ( آیینه نویسی )
  • وارونه نویسی ( چپه نویسی )
  • عدم دقت ( کم گذاشتن سر کج ، تشدید ، کم و زیاد گذاشتن نقطه و دندانه ها و… )
  • نارسانویسی ( عدم وضوح و خوانایی نوشته )

روشن است که با شناسایی سریع و به موقع مشکلات املایی روند درمان تسهیل می یابد و از تثبیت ناتوانی یادگیری در کودکان و افت تحصیلي جلوگیری خواهد شد .

چرا مهم است كه اختلال يادگيري را تشخيص دهيم؟

پيشرفت تحصيلي كودك در یک پیش دبستانی خوب تأثير بسزايي براي اعتماد به نفس و تصوير مثبت ذهني او از خود دارد به همين دليل شكست نسبي يا مطلق تحصيلي در مدرسه يك عامل خطر مهم براي شكل گيري اختلالات روانپزشكي بعدي مي باشد.

معمولا“ اين كودكان اسير يك چرخه هيجاني منفي مي شوند. به اين صورت كه ناتواني تحصيلي منجر به احساس شكست و ناكامي، اعتماد به نفس ضعيف، اضطراب، افسردگي و نقص در كفايت اجتماعي مي گردد كه اين موارد با توانايي كودك براي مشاركت فعال و مؤثّر در امور مدرسه تداخل مي كند و مشكل يادگيري كودك شدّت مي يابد و تشديد اختلال يادگيری در کودکان باعث تشديد موارد فوق مي گردد و وضعيت كودك بدتر و بدتر مي شود.

به دليل تمام موارد فوق تشخيص كودكان با اختلال يادگيري، كمك بسزايي به كودك و خانواده او مي نمايد و عدم تشخيص و مداخله مناسب، تأثيرات منفي جبران ناپذيري بر زندگي و آينده كودك مي گذارد.

ادامه دارد؛ چگونگی درمان اختلالات یادگیری در کودکان …

مطالعه مقالات مربوط به اختلالات یادگیری به معلمین و مربیان توصیه میشود))))

مولف : خانم الناز خاشعی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *