مهارت دست ورزی

مهارت دست ورزی : تقویت عضلات انگشتان

۵ روش برای مهارت دست ورزی و کار با قیچی :

این ۵ روش جذاب کمک زیادی به تقویت مهارت دست ورزی و استفاده از قیچی در خردسالان و کودکان پیش دبستانی میکند. یکی از سوالاتی که همیشه از والدین مطرح می شود این است که چگونه فرزندم باید استفاده از قیچی و برش زدن را فرا گیرد. والدین نباید منتظر باشند تا کودک به مرحله پیش دبستانی یا حتی دبستان برسد و کلیه مهارتها را در خارج از خانه توسط مربیان فرا گیرد. کودکان بایستی قبل از ورود به مراحل بالاتر مهارتهای خود را تقویت کرده و روش استفاده از وسایل و مواد محیط پیرامون را بدرستی درک نمایند. با استفاده از فعالیتهایی که علاوه بر تفریح، تجربیات انها را بیشتر میکند اموزش را شروع نمایید، در این مسیر کودک هیجان موفقیت را با تمام وجود درک میکند.

مهارت دست ورزی در نوید صدرا‬‎

چه زمانی کودک شما می تواند از قیچی استفاده نماید؟

شاید نتوان بصورت دقیق گفت که چه زمانی کودک این توانایی را خواهد داشت که از قیچی به عنوان افزایش مهارت دست ورزی استفاده نماید، زیرا جواب این سوال بین کودکان متفاوت است. برای برخی ۲ سالگی یا زودتر و برای برخی دیگر ممکن است دیرتر باشد. بیشتر کودکان در سه سالگی توانایی برش زدن با قیچی را بخوبی خواهند داشت.

مهارت دست ورزی و کار با قیچی 📚📚✂️✂️
قیچی برای کودکان پیش دبستانی : ⏬⏬

همانطور که می دانید بهترین مدل قیچی برای شروع کار کودک قیچی های امن پلاستیکی هستند اما اگر برای کودک کار کردن و برش زدن با انها مشکل است می توانید از قیچی هایی با تیغه های کوچک و داری روکش پلاستیکی محافظ که مخصوص کودکان است استفاده نمایید. قیچی هایی که بصورت فنری هستند و کودک می تواند انرا با تمام دست بگیرد نیز برای کودکانی که در گرفتن دسته های قیچی مشکل دارند مناسب است.

🙇🙇✂️✂️🙇🙇

یک نکته پیش از آموزش نحوه گرفتن قیچی :

اگر از قیچی های متداول و ایمن استفاده می کنید، یک نکته خوب برای کودک این است که به یاد داشته باشد چگونه و کجا دستش را قرار دهد. بایستی دست و قیچی را درست مثل اینکه می خواهد یک لبخند اطراف انگشت شصت دست دیگرش بکشد قرار دهد. همینطور بیاد داشته باشد که باید همیشه بتواند لبخند را در زمان برش ببیند. با این روش کودک کاملا محل برش زدن را می بیند و از گردش دستانش به طرف پایین در هنگام برش زدن جلوگیری میشود.

استفاده از قیچی و خمیرِ بازی :

خمیر بازی برای برش زدن بسیار نرم است و یک شروع بسیار مناسب برای یادگیری استفاده از قیچی می باشد. قیچی های پلاستیکی برای بریدن خمیر بازی مناسب هستند اما می توانید از قیچی های ایمن هم استفاده نمایید. پس از مدتی خواهید دید قیچی یکی از اصلی ترین ابزار کودک در هنگام خمیر بازی می شود و از آن لذت می برد.

 ‫مهارت دست ورزی در نوید صدرا
‬‎

🍹🍹🍹✂️✂️🍹🍹🍹✂️✂️
قیچی کردن نی نوشیدنی:

نی های رنگی نوشابه بدون شک یکی از وسایل مورد علاقه کودکان برای بازی هستند. نی های براحتی برش زده می شوند و کودکان نوپا از قیچی کردن انها لذت می برند. برای آنها تفریح جذابی بشمار می رود زیرا با هر بار قیچی کردن صدای برش زدن و پرتاب شدن تکه های برش زده در هوا انها را هیجان زده می کند و باعث می شود شادمانه بخندند. یک مزیت پس از برش زدن نی نوشابه برای کودک بازی با برش های نی می باشد و ایجاد کاردستی و …. میباشد

🍽🍽🍽🍽🍽🍽🍽🍽
قیچی کردن ظروف یکبار مصرف فومی غذا:

همانند قیچی کردن نی نوشیدنی برش زدن این ظروف نیز صدای جذابی برای کودکان دارد که از ان لذت می برند. ظروف فومی بسادگی برش زده می شوند و برای شروع آموزش و یادگیری کودک مناسب می باشند. تکه های برش زده شده را شسته و پس از خشک شدن در انواع کاردستی ها و کلاژ ها می توان استفاده کرد.


قیچی کردن صفحاتی با جداول و اشکال هندسی رنگی:

صفحاتی مثل جداول رنگی در مجلات و روزنامه ها، تقویم و … برای این منظور مناسب می باشند. کودکان برش زدن کادر رنگی و دقت در بریدن لبه ها را دوست دارند. می توانید از این برش ها در بازی ها و کاردستی های دیگر استفاده نمایید.

🔴🔷🔺🔺🔶◼️🔴
برش زدن اشکال هندسی:

استفاده از قیچی هایی با لبه های مدل دار:

کودکانی که مهارت های استفاده از قیچی و برش زدن بهتری دارند از قیچی کردن با این مدل قیچی ها و ایجاد تکه هایی برای کلاژ و استفاده های دیگر واقعا لذت می برند. این قیچی ها معمولا از قیچی های دیگر تیزتر هستند. بنابراین بهتر است پس از مطمئن شدن از توانایی کودک و با نظارت در اختیار او قرار داده شود.

ما در پیش دبستانی نوید صدرا با رویکرد انجام فعالیت های دستورزی ، قیچی کاری را بسیار قابل اهمیت میدانیم و روزانه در راستای تقویت این مهارت فعالیت های مختلفی در نظر میگیریم.
پیش دبستانی نوید صدرا بهترین پیش دبستانی اصفهان از منظر توجه به هنر های بالقوه کودکان میباشد.

مولف : خانم الناز خاشعی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *