ویژگی های کودک خلاق


راهکار های ویژه برای داشتن یک کودک خلاق!

کودک خلاق در نوید صدرا

با ذهن یک کودک خلاق یا افراد می توانند از چیزهایی که همیشه به آن عادت کرده اند فاصله بگیرند چیزهای جدیدتری در ذهن خود پرورش دهند.
برای داشتن کودکی خلاق نیاز است که ما خودمان دست بکار شویم :

1_ الگو باشیم؛

برای مسائل مختلف راه حل های مختلف داشته باشیم، به تصمیمات و عقاید تازه و نو توجه نشان دهیم و برای افکار قدیمی تعصب بخرج ندهیم. با این راهکار به کودک خلاق نشان دهید برای هر مشکل میتوانید چندین راه حل ارائه دهید.

مهد و پیش دبستانی نوید صدرا اصفهان برای آگاهی کودکان بازدید های مشاغل را فراهم می کند.

کودک خلاق درپیش دبستانی خوب نوید صدرا

2_ در جواب سوال های او خلاقانه عمل کنید؛

مثلا هنگامی که او از شما میپرسد که باران از کجا می آید بجای جواب درست و ساده به او بگویید: به نظر تو از کجا می آید؟ یا با این جمله شروع کنید :
خوب… از آسمان می آید.بعد بلافاصله بپرسید، دیگه چه چیزی از آسمان می آید؟ و به همین ترتیب ادامه دهید و سعی کنید، کودک را به تفکر وادارید. مثلاً اگر از شما می خواهد که برای او یک قلب بکشید، با روش های مختلف- مثلاً با خطوط صاف، نقطه چین، یا کشیدن گل های به شکل قلب -این کار را انجام دهید. بعد از او بخواهید که با روش های دیگری قلب بکشد.

3_. وقت بازی، بدون الگوی ساختاری خاصی، در نظر بگیرید؛

به کودکتان اجازه دهید هرجور که مایل است، وقت بازی و نوع بازی خود را – تا زمانی که خطرناک نباشد- تنظیم کند.

اسباب بازی هایی برای کودکانتان انتخاب کنید که هدف خاصی را دنبال نمی کنند و او می تواند برای آنها اهداف متفاوتی تعیین کند. او را تشویق کنید، نقاشی بکشد، رنگ آمیزی کند و یا ساختمان سازی انجام دهد. هرگز در بازی کودک مداخله نکنید و تا زمانی که خطری او را تهدید نمی کند، او را تصحیح نکنید.

4_ داستان نیمه تمام بگویید؛


هر زمان که کودکتان کسل شده و حوصله اش سررفته است، یک خط داستانی برای او ترتیب دهید و از او بخواهید داستان را تمام کند. مثلاً می توانید عروسک هایش را کنار هم چیده و بگویید، آن ها می خواهند به مسافرت دور دنیا بروند. چطوری می توانند این کار را انجام دهند و از کدام مکان شروع کنند؟

5_کودک تان را از اشتباه کردن، نترسانید؛


کودکان از خطا کردن و یا شکست خوردن بسیار می ترسند و همین ترس جلوی کودک خلاق و خلاقیت آنها را می گیرد. آن ها ممکن است از قضاوت شدن بترسند.بنابراین به او بگویید که شما هم در کودکی تان شکست هایی را تجربه کرده اید و تاکید کنید که اشتباه کردن ایرادی ندارد و همیشه باعث یادگیری می شود.

کودک خلاق در بهترین پیش دبستانی اصفهان

6_سؤال با پاسخ های متفاوت از کودک تان بپرسید؛


برخی از والدین سؤال هایی از کودکشان می پرسند که نمی توان برای آن پاسخ های متعددی در نظر گرفت. به جای این نوع سؤال ها، از او سؤال هایی بپرسید که بتواند چندین پاسخ خلاقانه برای آن ارائه دهد. مثلاً، برای سوال از یک کودک خلاق به جای اینکه بپرسید، آیا این گل زیباست؟ از او بپرسید، چه گلی دوست دارد و چرا.

ادامه دارد….
تألیف: الناز خاشعی

تور مجازی پیش دبستانی نوید صدرا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *