فواید آشپزی کردن کودکان در رشد

امروز میخواهیم با شما مادران و پدران گرامی درباره فواید آشپزی کردن کودکان صحبت کنیم . یکی از فواید آشپزی ، علاقه مندی کودکان به فعالیت های دیگر است. به طور مثال اولین گام برای این کار تمیز کردن بخشی از آشپزخانه توسط کودکان است. البته بسیاری از والدین هنگامی که کودک از آنان درخواست تمیز کردن آشپزخانه را میکند او را از این کار منصرف میکنند و علت آن را ریخت و پاش هایی است که کودکان انجام میدهند . ولی آشپزی کردن باعث رشد ذهنی و خلاقیت و افزایش توانایی های حسی و حرکتی کودکان میشود .

کودکانی که در بازه سنی ۵ الی ۱۰ سال هستند علاقه زیادی به آشپزی کردن دارند و مادران در این برهه زمانی باید به کودکان کمک کنند تا آنها از این کار لذت ببرند و جلوی کودکان را نگیرند . زیرا به گفته روانشناسان آشپزی کردن توسط کودکان باعث رشد انواع مهارت های آنان میگردد و به رشد و تعالی کودکان در زمینه های مختلف کمک میکند و همچنین مهارت های کودک را تقویت کرده و‌ او را برای مواجه با رویداد های زندگی آشنا می سازد .

آشپزی کردن عادت های بد غذایی کودکان را نیز برطرف میسازد و همچنین به او کمک میکند تا در اینده و به هنگام بزرگ شدن بتواند مفید واقع گردد.

آشپزی کردن برای کودکان چه مزایایی دارد ؟


-اگر خود کودک غذا را درست کند میل او برای خوردن غذا بیشتر میشود .

-درست کردن غذا و مخلوط کردن مواد غذایی و پیدا شدن تغییرات در غذا باعث میشود که کودکان با علم شیمی نیز آشنا شوند .

-درست کردن غذا و به کار بردن مواد غذایی مناسب باعث میشود که‌کودکان به سالم و ناسالم بودن مواد غذایی پی ببرند و از مواد غذایی با ارزش غذایی بالا استفاده کنند .

family cooking

-در آشپزی کردن کودکان با نسبت ها آشنا میشوند به طور مثال کودکان متوجه‌میشوند که اگر مواد کیک دوبرابر شود حجم کیک نیز دوبرابر میشود .

-همچنین آشپزی کردن به افزایش توانایی ها و‌مهارت های اجتماعی کودکان از قبیل مسئولیت پذیری ، حل مسئله و کار گروهی میشود .

kids cooking carousel

چگونه کودکان را به آشپزی کردن ترغیب کنیم ؟

آشپزی کردن باعث افزایش حواس پنج گانه در کودکان میشود و قدرت لمس کردن و سایر حواس را تقویت میکند .

  • در ابتدا از غذاهای ساده با طرز پخت آسان استفاده کنید از غذا ها با دستور پخت طولانی و پیچیده خودداری کنید. از غذاهایی که به گاز و سرخ کردن نیاز دارند خوداری کنید .
  • متناسب باسن کودکان به آن ها کار بدهید به کودکان کارهای سخت و خسته کننده ندهید زیرا باعث دلزدگی آن ها میشود .
  • در هر مرحله از تهیه غذا و حتی تهیه مواد غذایی برای درست کردن غذا از کودکان کمک بگیرید .
  • اجازه دهید کودکان با خلاقیت خودشان غذا درست کنند حتی بعضی مواد غذایی را حذف کنند و مواد جدید اضافه کنند ‌.
  • کودکان را به خاطر کثیف کردن در بخش آشپزخانه سرزنش نکنید و با شوخی و خنده آن بخش کثیف شده را پاک کنید تا کودک اخساس امنیت خاطر و کمال کند و او را به خاطر تهیه غذا تایید و تشویق کنید .
  • برای فعالیت آشپزی برای کودکان وسایل مورد نیاز خودشان را تهیه کنید از پیشند های رنگی استفاده کنید از لیوان و قاشق و بشقاب های رنگی استفاده کنید .
  • قبل از آشپزی کردن حتما به کودکان یادآور شوید که دستان خود را بشویند .
  • قبل از آشپزی و حین آن حتما دستورالعمل درست کردن غذا را برای کودک بیان کنید و یادآور شود زیرا کودک‌به دلیل شوقی که دارد امکان دارد این مسائل را فراموش کند .
cooking children

در پیش دبستانی نوید صدرا به کلیه دانش آموزان این مهارت ها کار میشود و تا کنون چند نمونه غذا و سالاد از جمله سالاد الویه ، سالاد ماکارانی ، اسنک ، سالاد شیرازی توسط خود نوگلان در فضای مهد تهیه شده است و نوگلان استعداد خود را در این زمینه اثبات کرده اند.

👩‍🍳مولف : خانم مهسا طاهری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *