دست ورزی و اهمیت آن

کودکتان چقدر به کشیدن نقاشی علاقه دارد؟ می تواند قلم را درست به دست بگرد؟ بد و ریز می نویسد یا درشت نویس است؟ اختلال نوشتاری دارید؟ گاهی وقتی کودکان به سن پیش دبستانی می رسند، تازه والدین متوجه می شوند که مهارتهای دست ورزی را نیاموخته اند و باید به او در این زمینه کمک فراوانی کنند.
امروز همراه ما باشید با چکیده ای از نکات مهم این مهارت.

🌼🍃چرا مهارت دست ورزی مهم است؟

در هر کودک با توجه به رشد و افزایش درک، روز به روز مهارت های مختلفی بروز می کند. یکی از این مهارت ها دست ورزی است که اساس بسیاری از مهارت ها مثل نقاشی کشیدن و نوشتن محسوب می شود و درواقع این مهارت یعنی به کار گیری عضلات ظریف انگشتان دست.

🌼🍃از کجا بفهمیم این مهارت در کودکمان وجود دارد یا خیر ؟

  • اولین نشانه این مهارت از قبل از یک سالگی و زمانی که کودک به سمت مادر آغوش باز می کند، شروع می شود. با بالا رفتن سن، از یک سالگی به بعد، به شکل قاشق به دست گرفتن و قاشق را به سمت دهان بردن بروز می کند. از 2 سالگی به بعد، مهارت ها از نظر شناختی نیز افزایش پیدا می کند و کودک می تواند با دست پازل ها و لگوهای های ابتدایی را بسازد یا اجسام را بلند کند و به کمک مادر داخل محل مورد نظر بیندازد. پیش از 3 سالگی، کودک می تواند از گواش، آبرنگ و رنگ انگشتی استفاده کند و بعد از آن توانایی دست گرفتن ماژیک و مداد را دارد.
    کودک در 4 سالگی باید قادر به کشیدن چهارگوش و در 6 سالگی قادر به کشیدن سه گوش باشد. از 3 سالگی به بعد کار با قیچی جزو فعالیت های ماهرانه است که در کودکان شکل می گیرد و مهارت کار با چسب و چسباندن قطعات جداشده از کاغذ هم از فعالیت هایی است که کودکان در این سن قادر به انجام آن هستند.
مهارت دست ورزی

🌼🍃اگر کودکی این مهارت ها را نداشته باشد، تمرین هایی وجود دارد که به او کمک کند؟

  • بله از مهارت هایی که به رشد دست ورزی کودک کمک می کند، استفاده از خمیرهای بازی است. کودک از 3 سالگی به بعد باید کار با خمیر را شروع کند. مچاله کردن کاغذ و پاره کردن آن هم از این سن به بعد به افزایش مهارت های دستی کودک کمک می کند. باید به کودک فرصت داد از 3 سالگی به بعد دکمه های لباسش ، خودش باز و بسته کند. هرچه مادر کودک را در این زمینه مستقل بار بیاورد، به نفع اوست. در حدود 5.5 تا 6 سالگی، کودک می تواند بند کفش خود را ببندد.
    پس در 5 سالگی مادر باید مهارت گره زدن را به کودک آموزش دهد. که این کار خود سلسه مراتبی به منظور آموزش بهتر دارد .

🌼🍃اما برخی کودکان در هماهنگ کردن دست و چشم و برخی در استفاده از عضلات ظریف نوک انگشتان ضعف دارند! برای رفع آن چه تمرین هایی را توصیه می کنید؟

  • جداکردن حبوبات از فعالیت هایی است که به دست ورزی عزیزان کمک می کند و در منزل قابل اجراست. مادر باید 2 ظرف کوچک را در اختیار کودک بگذارد و در یک سینی برنج و عدس را مخلوط کند و از کودک بخواهد این دو را از هم جدا کند و هر کدام را در شیشه مخصوص خود بیندازد. این کار باعث می شود انگشتان ظریف دست کودک تقویت شود.

♨️کودکی که مهارت دست ورزی را نیاموخته با چه مشکلاتی روبرو می شود؟

  • کودکی که مهارت های دست ورزی قوی دارد، در سنین پیش دبستانی قادر به مدادگرفتن و آغاز تمرین های نوشتن است اما کودکی که این مهارت را نیاموخته در سنین دبستان با نارسا نویسی، درشت نویسی و بدخطی که اختلالات نوشتاری هستند روبه رو میشود.
    برخی والدین می گویند کودک علاقه ای به نقاشی ندارد درحالی که کودک مهارت های دست ورزی را نیاموخته است. لازم است والدین به نحوه مداد دست گرفتن او توجه کنند و با تشویق کودک به صحیح دست گرفتن مداد؛ مهارت دست ورزی را در او افزایش دهند و در کنار آن از درمانگران در این زمینه کمک بگیرند .

گرد آورنده : الناز خاشعی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *