تنظیم خواب در کودکان : خواب یکی از پر اهمیت ترین عامل ها در تامین انرژی روزانه مخصوصا در کودکان است.خواب  در ساعات مناسب و با کیفیت مناسب یکی از مواردی است که باید حتما در تربیت و پرورش کودک به آن توجه شود.خواب نامناسب باعث اضطراب و مشکلات خلقی، پرخاشگری و افسردگی و بهانه جویی های بی دلیل خواهد شد.

مقاومت برای خوابیدن، اضطراب‌ خواب، دیر‌خوابیدن، بیدار‌شدن در طول خواب، زمان ناکافی خواب، سخت بیدار شدن به‌ هنگام صبح و کج‌ خلقی صبحگاهی از نشانه‌های خواب بد در کودکان است.

 اگر کودک شما یکی از نشانه های بالا را دارد، با رعایت نکات زیر در صدد رعایت بهداشت خواب اقدام کنید:

الف) برنامه ی خواب داشته باشید.ساعت ثابتی برای خوابیدن در نظر بگیرید و تلاش کنید تحت هر شرایطی نسبت به آن مقید باشید.هم چنین ساعت ثابتی برای بیداری هم در نظر بگیرید.

ب) محیط ثابت و آرامی برای خواب کودک در نظر داشته باشید.استفاده از نور کم و محیط تقریبا تاریک و درجه حرارت مناسب و تهویه ی هوا میتواند موثر واقع شود.

ج) برای خوابیدن آمادگی ایجاد کنید.ساکت کردن محیط خانه، کاهش فعالیت های پر تحرک،استفاده از موسیقی های آرامش بخش، قصه خوانی، مواد غذایی حاوی تریپتوفان مثل شیر و … میتواند آمادگی خواب را ایجاد کند.

د)اضطراب کودک را کاهش دهید.بعضی کودکان از تاریکی میترسند؛ با یک چراغ خواب کوچک و کم نور از ترس او بکاهید.بعضی کودکان از تنهایی میترسند.مدتی کنار آنها بخوابید و به مرور محل خواب را جدا کنید اما به او اطمینان دهید چندین بار به او سر میزنید و مراقبش هستید. تا کودک به خواب نرفته عمل سر زدن را انجام دهید تا کودک اطمینان خاطر پیدا کند.

ک) محل خواب فقط محل خواب است؛ نه جای غذا خوردن و نه جای بازی .وقتی در محل خواب قرار میگیریم تلویزیون و موبایل و کامپیوتر  باید خاموش باشد. به جای آن از یک عروسک یا پتوی خاص که به کودک احساس امنیت میدهد میتوان استفاده کرد.

گ)برای زمان خواب لباس مخصوص در نظر بگیرید.این لباس راحت باشد.

ل) محل خواب در معرض نور طبیعی باشد.با این کار روشنایی و تاریکی هوا در خلق کودک تغییر ایجاد میکند و باعث خواب آسوده یا بیداری بهتری خواهد شد.

س) با کودک صحبت کنید و از احساسات او آگاه باشید.سپس اصلاحات لازم را در این جهت انجام دهید.آیا اتاق او باعث یادآوری خاطرات بد برای او میشود؟ خاطراتی مثل تنبیه یا مشاجره ی والدین، آسیب به عزیزان و مرگ.

امید آنکه راهکار های بالا موثر واقع شود.

در پیش دبستانی نوید صدرا همواره تلاش بر این است که نوگلان عزیزرا تشویق کرد تا شب ها زود بخوابند ، تجربه در رابطه با اموزش کودکان به وضوح نشان داده است که نوگلانی که شبها دیر به خواب میروند،نواموزانی خسته بنظر میرسند ، انها در هنگام اموزش، تمرکز و دقت لازم را ندارند ، برخی از والدین برای جبران دیر خوابیدن کودک اجازه میدهند که کودک صبح ها بیشتر بخوابد ،کودکی که زمان خواب مناسب با متابلیسم بدنش را دریافت نکرده است ،علاقه ای به خوردن صبحانه ندارد ،دیر تر از سایر کودکان به پیش دبستانی امده و حس خوبی هم ندارد ، موقع بازی و اموزش قدرت تمرکز خوبی ندارد و انرژی مثبتی از عملکرد خود  دریافت نمیکند،اغلب این کودکان بهانه گیر و بد خلق هستند ،هرگز فراموش نکنیم بدن انسان یک مجموعه است و عملکرد هر قسمت در عملکرد سایر قسمتها موثر است

اینستاگرام نوید صدرا

گردآورنده : متینه مسائلی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن