پیامدها و اسیب های دیر خوابیدن در کودکان چگونه است ؟

در پیش دبستانی نوید صدرا همواره تلاش بر این است که نوگلان عزیزرا تشویق کرد تا شب ها زود بخوابند ، تجربه در رابطه با اموزش کودکان به وضوح نشان داده است که نوگلانی که شبها دیر به خواب میروند،نواموزانی خسته بنظر میرسند ، انها در هنگام اموزش، تمرکز و دقت لازم را ندارند ، برخی از والدین برای جبران دیر خوابیدن کودک اجازه میدهند که کودک صبح ها بیشتر بخوابد ،کودکی که زمان خواب مناسب با متابلیسم بدنش را دریافت نکرده است ،علاقه ای به خوردن صبحانه ندارد ،دیر تر از سایر کودکان به پیش دبستانی امده و حس خوبی هم ندارد ، موقع بازی و اموزش قدرت تمرکز خوبی ندارد و انرژی مثبتی از عملکرد خود  دریافت نمیکند،اغلب این کودکان بهانه گیر و بد خلق هستند ،هرگز فراموش نکنیم بدن انسان یک مجموعه است و عملکرد هر قسمت در عملکرد سایر قسمتها موثر است.

 همه ی انسان ها به خواب نیاز دارند و رفع نیاز خواب در همه یکسان نیست و مقدار نیاز بزرگترها به خواب نسبت به کودکان متفاوت است حتی کودکان هم در سنین مختلف میزان ساعات خوابشان  باهم متفاوت است مثلا کودک ۴ ساله ۱۱ ساعت میخوابد و کودک ۱۱ ساله ۹ ساعت میخوابد .

هنگامی که کودکان به مقدار کافی بخوابند ذهنشان از هوشیاری و آرامش خوبی برخوردار است .

همچنین انها از لحاظ فیزیکی آمادگی بیشتری دارند و باعث میشود که با انواع چالش های روزانه بهترمواجه شوند وبرای فعالیت های ورزشی مدرسه نیز هماهنگ باشند و خوب عمل کنند .

خواب سالم چگونه

خوابی است :

– خواب سالم زود خوابیدن است

– خواب سالم خوابی است که به اندازه باشد یعنی کمتر از ۱۰ ساعت در طول شب

– بدون وقفه باشد

هماهنگ با سیستم زیستی کودک باشد –

دلایل و آسیب های دیر خوابیدن در کودکان :

۱- دیرخوابیدن در کودکان باعث کاهش قدرت تمرکز میشود .

۲- دیر خوابیدن در کودکان باعث خواب آلودگی میشود ‌.

۳- باعث ایجاد خستگی در کودکان میشود .

۴-تجمع سموم در جسم و ذهن کودکان

۵- عاملی است جهت اختلال در رشد قد کودکان

۶- عاملی است جهت افزایش چاقی در کودکان

۷- عاملی است جهت ایجاد افسردگی در کودکان

چگونه عادت خوب خوابیدن را در کودکان پرورش دهیم

برای کودکان سخت است که مقررات مربوط به خواب را رعایت کنند و زود بخوابند برای این کار همه ی اعضای خانواده بایند همکاری داشته باشند به طور مثال برای کودک قابل پذیرش تر است که ببیند خواهر و برادر او هم مانند او سر شب به رختخواب میروند بهترین زمان خواب برای کودکان در شب ۷:۳۰ الی ۸:۳۰ شب است که به رختخواب بروند .

در زمان خواب با کودکان صحبت کنید و آن ها را در مورد این موضوع و فواید آن با کودک صحبت کنید .

کودکان را مجبور به خوابیدن نکنید زیرا باعث ایجاد تنش در آن ها میشود بنابراین از او بخواهید به رختخواب برود نخوابد ولی استراحت کند .

برای ایجاد ارامش در کودکان هنگام رفتن به رختخواب فعالیت هایی نظیر لالایی خواندن ، ماساژ دادن ، قصه خواندن باعث ایجاد آرامش در کودک میگردد .

محیط خواب کودک باید امن باشد و از رنگ های آرامش بخش استفاده شود . شما عوامل استرس زا کودکان را در محیط خوابشون شناسایی کنید از مشاهده  فیلم های ترسناک به همراه کودکان خودداری کنید .

از غذاهای سنگین و استرس زا از قبیل نوشابه به کودکان خودداری کنید زیرا باعث میشود جسمش در هنگام خواب باعث آزردگی در او شود و مانع خوابیدن او گردد .

برای بازی کردن با کودکان انرژی و وقت کافی بگذارید و برای بازی کردن  آن ها را به پارک ببرید و همراه کودکان بازی فعال و پرتحرک داشته باشید

توجه داشته باشید که هر کار سختی وقتی بصورت عادت در بیاید ، لذت بخش میشود،کودکی که به موقع میخوابد وبه موقع بیدار میشود ،بهترتغذیه میشود و قطعا تمرکز و دقت بیشتری دارد و عملکرد بهتری برای بازی و اموختن دارد.  .

مولف : خانم مهسا طاهری

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *