روانشناسی رنگ آمیزی در کودکان

رنگ ها در دنیای کودکان با زبان خود آنها رمزگذاری می شود.آنها هرگز به حرف شما که باید خورشید را زرد کنند گوش نمی دهند و خورشید را براساس دنیای خود رنگ آمیزی می کنند. این نقاشی کودک سراسر از گفتگو با پدر و مادر در دنیای خارجی آنها است. در ادامه به روانشناسی رنگ پرداخته شده است.

روانشناسی رنگها

رنگ ها یکی از مهمترین ملاک ها و معیارهای سنجش شخصیت و شناخت روح و روان کودکان است. رنگ همیشه وسیله ای برای ارتباط ، احساسات و عقاید بوده و هست بطوری که می توان به زبان رنگ ها صحبت کرد.
انتخاب رنگ توسط کودک به طور نسبی می تواند اطلاعات صحیحی در زمینه رفتارهای خانوادگی و نوع عملکرد خانواده ها و تربیت کودکان در منزل بدهد. مهد و پیش دبستانی نوید صدرا اصفهان به این امر اهمیت زیادی می دهد.

روانشناسی رنگ در کودکان

روانشناسی رنگها در کودکان

رنگ هایی که کودکان در نقاشی خود به کار می برند می تواند با حالت روانی کودک در ارتباط باشد. شاید هم برخی از کودکان در نقاشی خود فقط از مداد سیاه استفاده کنند که هر کدام می تواند نشانه یا ریشه ای در خانواده کودک و نوع برخورد آنها با کودک داشته باشد . نوید صدرا بهترین پیش دبستانی در اصفهان است که آزادی عمل به کودک می دهد و به روانشناسی رنگ اهمیت زیادی می دهد.

استفاده از رنگ های تیره

کودکانی که بیشتر از رنگ های تیره در نقاشی های خود استفاده می کنند معمولا در خانه از آرامش کافی برخوردار نیستند و غالبا پس از بررسی ، از مشاجرات پدر و مادر یا بد اخلاقی والدین گله می کنند.

استفاده از رنگ قرمز یا رنگ های گرم

کودکان سالم که در مراحل رشد طبیعی به سر می برند ، طبعا گرایش به انتخاب رنگ های گرم (قرمز) دارند.روانشناسی رنگ در این افراد نشان از نوعی وابستگی ،علاقه تحرک و تمایل به زندگی است.

استفاده از رنگ های مختلف

کودکان سازگار در نقاشی هایشان بطور متوسط از ۵رنگ مختلف استفاده می کنند و روانشناسی رنگ نشان دهنده کودکان گوشه گیر یا آنها که ارتباط با دنیای خارج را دوست ندارند از یک یا دو رنگ بیشتر بهره نمی برند.

حتما بخوانید : دست ورزی پیش دبستانی

ترسیم نقاشی با مداد رنگی

معمولا کودکان خردسال وکوچک در نقاشی هایشان ،کمتر از مداد مشکی استفاده می کنند و برای ترسیم شکل از مداد رنگی کمک می گیرند که این امر فرایندی طبیعی است و نشان می دهد جنبه عاطفی بر جنبه عقلانی تسلط دارد. با گذشت زمان کودکان کم کم برای ترسیم شکل از مدادمشکی استفاده می کنند تا جایی که دیگر شکل بر رنگ غلبه می کند.زمانیکه این اتفاق می افتد یعنی جنبه عقلانی بر جنبه عاطفی غلبه پیدا کرده است.تا قبل از ۷سالگی اگر شکل بر رنگ غلبه نداشته باشد اهمیت چندانی ندارد اما اگر بعد از آن برای ترسیم اشکال فقط از مدادرنگی استفاده کند نشان دهنده یک تاخیر آشکار روانی است.

روانشناسی رنگ ها در کودکان

در سن ۳ تا ۶ سالگی کودک بیشتر تحت تاثیر فشارهای درونی است.بنابراین علاقه وافری به استفاده از رنگ دارد و آن را مقدم بر شکل ظاهری می داند ولی به تدریج که سن او بالا می رود از وابستگی اش به رنگ کم می شود و علاقه او به تقدم شکل بر رنگ بیشتر خواهد شد.

نبود رنگ در نقاشی کودکان نشانه چیست ؟

روانشناسی رنگ در این کودکان به گونه ای است که فقدان رنگ در تمام یا قسمتی از نقاشی نشانگر خلا عاطفی است و گاهی بر گرایش های ضد اجتماعی دلالت دارد.
کودکان سازگار به طور متوسط در نقاشی هایش از ۵ رنگ مختلف استفاده می کند در حالی که کودک گوشه گیر ، بیشتر ازیک یا دو رنگ را در نقاشی به کار نمی برد.
علاقه واقعی کودک به رنگ زمانی آغاز می شود که او سعی می کند چند شکل را نقاشی کند این مرحله تا ۷ یا ۸ سالگی به طول می انجامد.
کودک برای استفاده از رنگ فقط تحت تاثیر احساسات خود قرار دارد ؛ مثلا ممکن است چمن را بنفش رنگ کند ، چون هم می خواهد چمن رانشان دهد و هم این رنگ را دوست دارد.

تالیف : سرکار خانم فرزانه سنایی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *