تفسیر نقاشی کودکان

تفسیر نقاشی کودکان از زمانی که کودک برای اولین بار مداد دست بگیرد، چه در مرحله ی خط خطی و چه نقاشی های ساده و چه طراحی نقاشی های او میتوانند اطلاعات عمیقی از تفکر و احساسات او به ما بدهند. کودک ترس ها و شادی ها، غم ها و نگرانی هایش را با تقاشی بیان میکند. پس ما با تفسیر نقاشی او میتوانیم به عمق ناخوداگاه او سفر کنیم.

مرحله اول تفسیر نقاشی کودکان : ۲ تا ۴ سالگی

بین ۲ تا ۴ سالگی کودکان با استفاده از خطوط تلاش میکننند تصاویری و نمادهایی خلق کنند. در این سن به ندرت واقع گرایی در نقاشی به چشم میخورد

مرحله دوم تفسیر نقاشی کودکان : ۴ تا ۷ سالگی

بین ۴ تا ۷ سالگی کودکان کم کم با اشکال اشنا شدند. پس نسبت به مرحله ی قبل تصاویر کمی واضح تر هستند اما هنوز جزئیاتی ندارد. کودک تلاش میکند با استفاده از اشکال هر آنچه میبیند ، پیاده کند. به این مرحله نقاشی های ساده و نمادین گفته میشود. ما با جلب توجه آنها به جزئیات میتوانیم دقت آن ها را افزایش داده و نقاشی کامل تری را شاهد باشیم.

 مرحله سوم تفسیر نقاشی کودکان : ۷ سالگی به بعد

 از ۷ سالگی به بعد اولین گام در جهت نقاشی های پیشرفته دیده میشود. عمق و واقع گرایی دخیل شده و ما یک نقاشی کامل را از کودک انتظار داریم.

چند نکته که در تفسیر نقاشی کودک اهمیت دارند:

الف) توجه داشته باشید که هر نقاشی برای تفسیر مناسب نیست. هر واقعه ی کوچک یا بزرگی در نقاشی کودک بسیار تاثیرگذار است. اگر کودک شما به تازگی فیلم ترسناکی دیده یا گردش دلپذیری رفته است، اثری از آن ها در نقاشی اش مشهود است. پس برای دست یابی به تفکرات و احساسات کودک خود و هم چنین  تفسیرعمیق یک نقاشی وقایع اخیر را در نظر داشته باشید.

ب ) پژوهش ها نشان دادند جنسیت کودکان در نقاشی اثرگذار است. دختران اغلب تمایل به استفاده از رنگ های بیشتر و شاد دارند در حالی که پسران از رنگ ها کمتر استفاده کرده و تمایل آنها به استفاده از رنگ های سرد است.

دخترها اغلب خطوط گرد و منحنی میکشند مثل قلب، گل پروانه و …؛ پسرها تمایل به کشیدن خطوط تیز و گوشه دار و اغلب پیچیده تر هستند مثل خانه ،ماشین و جعبه.

تفسیر نقاشی کودکان

ج ) بیشتر از نتیجه باید به فرایند نقاشی دقت کنیم. اینکه کودک ما از کجای برگه شروع به نقاشی میکند، اول چه رنگی و چه شکلی را انتخاب میکند، چقدر مداد را روی برگه فشار می دهد، حتی اندازه ی اشکال، میزان فضای اشغال شده در صفحه در تفسیر نقاشی کودکان تاثیرگذار است. البته باید به این مسئله توجه کنیم که به هیچ عنوان در نقاشی کودک دخالت نکنیم و باعث سوگیری یا جهت گیری نشویم. مثلا اینکه بگوئیم خورشید که زرد است چرا سیاه کشیدی سوال غلطی است ؛ باید گفت خورشید نقاشی شما سیاهه چه جالب.

نکات اولیه ی تفسیر نقاشی کودکان گفته شد. امید آنکه موثر واقع شود. در مقالات بعدی به تفسیر رنگ ها و اشکال می پردازیم. با ما همراه باشید.

پیش دبستانی نوید صدرا جزو بهترین پیش دبستانی اصفهان میباشد که تمامی این نکات را در نظر گرفته و با تمامی اختلالات یادگیری اشنایی دارد و اموزش های خود را اینگونه پیش میبرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *