تکنیک های مختلف کلاژ

کلاژ چیست ؟

کلاژ که نوعی وصله گری محسوب میشود مورد علاقه نواموزان مهد کودک و پیش دبستانی نوید صدرا اصفهان بوده است. در این جا قصد داریم در مورد تکنیک های مختلف کلاژ که قابل اجرا در منزل میباشد صحبت کنیم .

تکنیک اول کلاژ کاغد رنگی

اولین تکنیک این هنر تکه چسبانی با مقوا یا کاغذ رنگی است که کودک تصویر مورد نظر خود را روی ورقه های رنگی میکشد بعد آنرا با دست یا با قیچی می برد و روی صفحه سفید مقوا می چسباند .البته با دست بریدن برای کودکان 8 سال به پایین کمی سخت است وبه همین خاطر از قیچی برای بریدن استفاده میشود .در این تکنیک تمام اجزای یک تصویر روی کاغذهای رنگی با مداد کشیده شده و بعد با قیچی بریده شده و بعد چسبانده میشود.
بهترین راه اجرای این تکنیک به این صورت است که فرض کنید شما میخواهید یک درخت با منظره آسمان و کوه ترسیم کنید به همین خاطر از دور ترین نقطه شروع کنید یعنی آسمان را بکشید و بیرید وبعد بچسبانید.بعد خورشید و ابرها بعد کوه و بعد زمین و حال نوبت به درخت میرسید .در واقع شما هر تکه را روی تکه های دیگر میچسبانید و به همین صورت نقاشی کامل میشود.در این تکنید هر چقدر ریزه کاریها بیشتر باشد نقاشی قشنگ تر خواهد شد.

حتما بخوانید: دست ورزی پیش دبستانی

تکنیک دوم کلاژ عکسها

روش دوم کلاژ عکس است .یعنی کودک میتواند بابریدن و چسباندن عکسها نقاشی خودش را ترسیم کند در این تکنیک دیگر کودک از ابتدا نمی کشد تا ببرد بلکه از عکسهای آماده روزنامه و مجله استفاده میکند و بعد از اینکه نقاشی خودش را انجام داد برای تکمیل آن میتواند با استفاده از مداد و مداد رنگی چیزهایی را اضافه کند .به نظر من این تکنیک یکی از خلاقانه ترین تکنیک های نقاشی کودک است چون دامنه آن بسیار گسترده است.روش آن به این صورت است که مثلا کودک مقداری عکس دارد و با توجه به عکسها میخواهد موضوعی را درذهن به وجود آورد .
بعد از اینکه به تصویر ذهنی خود رسید حال با بریدن و چسباندن تصاویر یک موضوع را بیان میکند. مثلا فرض کنید یک کودک عکس های ماشین درخت مرد و گربه را دارد او یک تصور ذهنی دارد و این تصور ذهنی میتواند متفاوت باشد با کودک دیگر .کودک ماشین را وسط صفحه می چسباند و بعد درخت را در گوشه ای قرار میدهد و بعد مرد کنار درخت و گربه را روی درخت می چسباند و بعد با مداد و مداد رنگی محیط را میکشد و رنگ آمیزی میکند .

تکنیک سوم کلاژ پارچه ها

در این تکنیک مانند تکنیک کاغذ رنگی کودک نقاشی خودش را روی پارچه به صورت تکه تکه میکشد و بعد می برد و در آخر می چسباند.در این روش هرچقد تنوع پارچه ها بیشتر باشد نقاشی زیبا تر خواهدبود.کودک میتواند از نقش و نکار پارچه ها در کلاژ به خوبی استفاده کند مثلا یک پارچه چهارخانه ریز میتواند برای دیوار خانه اسفاده شود با یک پارچه گلدار برای سطح چمنزار و

تکنیک چهارم کلاژ اشیای متفرقه و دور ریختی

در این تکنیک دیگر کودک نمیکشد و نمی برد او تجسم میکند و تجسم خود را در قالب چسباندن اشیای اضافی و دور ریختنی درست میکند. در این تکنیک نیز تقویت قدرت تجسم کودکان بسیار مهم و ضروری است در واقع کودک هویت کاربردی اشیا را برای نقاشی خود تغییر میدهد. مثلا دکمه را برای چشم و یا قاشق را برای دست استفاده میکند . در تصویر بالا یک آدمک به صورت ساده با سی دی و چند وسیله اضافی ساخته شده است . فراموش نکنید این تکنیک ها ربطی به کاردستی ندارند.

تکنیک پنجم کلاژ روزنامه

فکر میکنید چرا این تکنیک میتوتند جالب ّباشد ؟ مطمنا شما میدانید که روزنامه با توجه به متن و خطوط و نوشتهای زیاد آن میتواند برای تکنیک کلاژ یک متریال مناسب باشددر واقع روزنامه و نوشته های آن یک نوع بافت ایجاد میکند .روش کار هم به این صورت است که کودک طرح مورد نظر خود را روی روزنامه میکشد و بعد با قیچی یا دست می برد و آن را روی سطح کار خود می چسباند این تکنیک هم مثل بعضی از روشهای کلاژ میتواند با متریال های مختلف ترکیب شود و دامنه خلاقیت آن بسیار زیاد است. نوید صدرا یک پیش دبستانی خوب است که در جهت افزایش خلاقیت کودکان تلاش زیادی می کند.

تکنیک ششم  اوریگامی در کلاژ

حتما با اوریگامی آشنایی دارید . در این کلاژ که یک نوع تلفیق به حساب می آید کودک با آموزشهای شما اوریگامی را می آموزد بعد  همان شکلی که با اوریگامی ساخته است را میتواند در نقاشی خودش به صورت کلاژ استفاده کند. شاید شما تصور کنید که این روشها کلاز نیستند در صورتی که اگر به معنی و تعریف واقعی کلاژ یا همان تکه چسبانبی توجه کنید تمام این موارد میتواند در این جا درست باشد .پس برای این تکنیک لازم است شما اوریگامی را به کودکان آموزش دهید و بعد آنها اشکال ساخته شده خودشان را در نقاشی بچسبانند و بقیه نقاشی را با هر وسیله که مایل هستند تکمیل کنند.

تهیه کننده : خانم مهسا طاهری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *