نقاشی خورشید در کودکان

نقاشی کشیدن بخش مهمی از فعالیتهای مهد کودک و پیش دبستانی نوید صدرا اصفهان است و همواره نقاشی خورشید به علت نقش مهمی که بر عهده دارد و نیز تلالو آن ، در نقاشیهای بیشتر کودکان دیده می شود. تصویر خورشید بیانگر امنیت، خوشحالی، گرما، قدرت و به نظر بعضی پژوهشگران نماد پدر مطلوب است. وقتی رابطه پدر و کودک خوب است خورشید به طور کامل و در حال درخشیدن نمایش داده می شود. هنگامی که این ارتباط مطلوب نیست خورشید در پشت کوه ناپدید است ویا به صورت قوسی در افق دیده می شود و اگر کودک از پدرش هراس داشته باشد، خورشید به رنگ قرمز تند یا سیاه که مضطرب کننده است ترسیم می شود.

با وجود این نحوه نمایش نقاشی خورشید – مانند سایر موضوعهای نقاشی ممکن است به حال و حوصله لحظه ای کودک و نه به تفاهم و عدم تفاهم بین کودک و پدر بستگی داشته باشد. بنابراین قبل از هر قضاوت و تعبیری دراین مورد، بهتر است چندین نقاشی یک کودک را مورد بررسی قرار داد تا معلوم شود آیا این پدیده مرتب تکرار می شود یا خیر. وآنگاه به تجزیه و تحلیل آن پرداخت. درتجزیه تحلیل و تفسیر نقاشی کودک باید به نقش آموزش و یاد گیریهای قبلی نیز توجه داشته باشیم .

نقاشی خورشید فانتزی
نقاشی خورشید فانتزی

معنی نقاشی خورشید کودکانه

معنی خورشید در نقاشی کودکان چیست ؟ خورشيد در رؤياها، خيالات و نقاشی کودک هميشه نماد پدر بوده است. كودكانی كه بدون پدر زندگی می كنند يا پدر در زندگی شان نقش كم‌رنگ‌تری دارد در نقاشی ها و رؤياهای كودكانه‌شان كمتر خورشيد را تجسم كرده و يا آن را كم‌نور و كم‌رنگ ديده و به تصوير می كشند.

  • به گفته روانشناسان، در نقاشی کودک، خورشید نماد والدین است.
  • اگر پشت ابر یا کوه تاریک باشد به این معنی است که والدین به اندازه کافی گرم نیستند.
  • اگر کودکی از رنگ قرمز یا سیاه برای ترسیم خورشید استفاده کند ، به معنای ترس شدید از والدین است.

تفسیر روانشناسی خورشید در نقاشی کودکان

روانكاوان و روانشناسان با انجام چند تحقيق علمی دريافتند وقتی ارتباط عاطفی كودكی را با پدرش بهبود بخشيده و اين رابطه برای مدت‌های طولانی ادامه پيدا مي‌كند . كودك تمايل بيشتری به تجسم و تصور خورشيد تابان دارد. اما نماد خورشيد فقط منحصر به رؤيای كودكاني كه از عاطفه پدری بي‌بهره‌اند نيست بلكه در خانواده‌هايي كه كودك با پدر رابطه عاطفي مثبتي داشته و جمع خانوادگي آنها با كمترين معضلي روبه‌رو است .

اشعه‌های پرتوان خورشيد در رؤياي كودكانه بيانگر زندگي طبيعي كودك است كه با سلامتي و رشد او ارتباط دارد. وقتي كودكي در خواب مي‌بيند كه در يك روز آفتابي مشغول بازي در فضايي باز است بيانگر شادي و خلق مثبتي است كه كودك در زندگي طبيعي‌اش تجربه مي‌كند. از نظر روانكاوان و روان‌پوياگران خورشيد در زندگي هر كودكي معناي متفاوتي دارد.

نماد خورشید در نقاشی کودکان

در يكی ديگر از معناهای نمادين خورشید اين منبع انرژی نيروی مراقبت كننده از كودك است. كودكانی كه در آب و هوای گرم زندگی مي‌كنند بيش از كودكان مناطق سردسير خورشيد را به شكل نيرویی مي‌بينند كه از او مراقبت مي‌كند. از اين‌رو متخصصان بر اين باورند اين نيروي طبيعي با محيط زندگي كودك و خصوصاً محيط عاطفي او ارتباط دارد. يعني هر چه كودك محيط فيزيكي و رواني زندگي‌اش با عواطف مثبت همراه باشد و بازی کودک در فضاي باز باشد و هواي روشن را در رؤيايش مي‌بيند.

البته كودكان پائين‌تر از سن دبستان معمولاً كابوس‌هايشان را براي والدين بيشتر توصيف مي كنند تا رؤياهاي نشاط‌بخش‌شان را. جاي مسرت است اگر كودكي رؤياي رنگين داشته باشد اما اگر او بارها در تخيلاتش و يا در نقاشي‌ها و بازي‌هايش فضاي تاريك را ترسيم كرد و در نقاشي مناظر او جاي خورشيد خالي بود حتماً بايد از نظر سلامت رواني با كمك يك روانشناس يا روانكاو مورد بررسي قرار گيرد.

آموزش نقاشی خورشید کودکانه به صورت تصویری

عکس نقاشی خورشید کودکانه و کارتونی خندان

نقاشی خورشید فانتزی کودکانه

وانشناسان تحقیقات زیادی در مورد تفسیر نقاشی های کودکان انجام داده اند. آنها معتقدند چون کودکان از احساسات خود آگاه نیستند و نمی توانند آنها را به زبان بیان کنند، نقاشی راه خوبی برای درک لایه زیرین ذهن کودکان است.

از طریق شکل، شدت ضربات، رنگ، اندازه، موقعیت و غیره چیزی که کودک می‌کشد، ما می‌توانیم چیزهای زیادی درباره او مانند ترس‌ها، امیدها، رویاها یا شادی‌ها کشف کنیم. و 

نقاشی خورشید فانتزی
نقاشی خورشید فانتزی کودکانه

کودک رنگ را بر اساس روحیه و ذهن خود انتخاب می کند. رنگ زمانی قابل تفسیر است که در تمام نقاشی های کودک غالب باشد، نه فقط در یکی. این موردی است که در زیر به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت!

به طور کلی رنگ‌های روشن نشان‌دهنده آرامش و آرامش درونی هستند و بچه‌ها با احساساتشان مرتبط هستند. از سوی دیگر، رنگ های فشرده و متلاطم، به عنوان مثال قرمزی شکلی که قبلا زرد شده بود، نشان دهنده درگیری و پریشانی درونی است.

ر طبقه بندی دیگری رنگ ها به دو گروه رنگ های گرم و رنگ های سرد تقسیم می شوند. رنگ‌های گرم شامل قرمز، زرد و نارنجی، تحریک‌کننده هستند و باعث فعالیت می‌شوند. آنها نور و شادی را القا می کنند. از سوی دیگر، رنگ های سرد، از جمله آبی، بنفش و سبز نشان دهنده حالت های منفعل و غمگینی هستند. رنگ‌های گرم نشان‌دهنده برون‌گرایی و رنگ‌های سرد نشان‌دهنده درون‌گرایی هستند.


در مهد کودک، کودک ترجیح می دهد از رنگ های گرم و روشن استفاده کند. در حالی که کودک تحت نظارت شدید رنگ سرد را ترجیح می دهد که مربوط به مشکلات عاطفی و روانی است.


تفاوت بین دختر و پسر چیست؟

دخترها تمایل دارند در هر نقاشی از رنگ های بیشتری نسبت به پسرها استفاده کنند، با ترجیح به رنگ های گرم تر و پسرها رنگ های سردتر را ترجیح می دهند.


 یک کودک عادی به طور متوسط ​​از 5 رنگ مختلف در نقاشی های خود استفاده می کند. در حالی که کودک گوشه گیر از یک یا دو رنگ بیشتر استفاده نمی کند.


هر رنگی در نقاشی کودک به چه معناست؟

ساده ترین مرحله برای تفسیر نقاشی های کودک، دانستن رنگ هاست! بنابراین، نظر شما در مورد اینکه چگونه رنگ ها شخصیت کودک شما را نشان می دهند چیست؟

سبز :

این رنگ معانی کلی دارد: امید، آرامش و حس هماهنگی. در نقاشی های کودک آرام و حساس غالب است. این نشان دهنده تمایل کودک به دوست داشته شدن و مورد توجه قرار گرفتن است و استفاده بیش از حد از این رنگ می تواند نشانه ای از اختلال اضطراب جدایی یا وابستگی زیاد باشد.

 آبی:

معانی جهانی آبی آرامش، رفاه و آرامش است. این مورد علاقه یک کودک خجالتی و درونگرا و همچنین یک کودک حساس و متفکر است. استفاده بیش از حد از رنگ آبی می تواند نشانه وضعیتی به نام شب ادراری باشد. رنگ آبی می تواند حس خلاقیت را در کودکان افزایش دهد.

رنگ صورتی:

صورتی نشان دهنده آرامش، تعادل و احساسات است. کودکانی که دوست دارند در دنیای خیالی زندگی کنند، از این استفاده می کنند، فرقی نمی کند پسر باشند یا دختر. این رنگ تخیل است بنابراین استفاده مکرر از این رنگ نشان دهنده نیاز کودک به فرار از واقعیت است.

رنگ زرد:

رنگ زرد نماد شادی، شادی، خوش بینی، اجتماعی بودن، امید و انرژی است. این رنگ با ویژگی های دوران کودکی است. استفاده معمولی از رنگ زرد کودکان شاد و سرزنده را نشان می دهد، اما استفاده مکرر از آن تنش در محیط یا مشکلات اقتدار را نشان می دهد.

بنفش:

این ترکیب قرمز و آبی است که تضاد و تمایلات همگن را نشان می دهد. اگر این رنگ در نقاشی غالب باشد، مالیخولیا حدس قوی است و نارضایتی حیاتی وجود دارد که باید زودتر از آن دست برداریم.

قرمز:

قرمز یک رنگ تحریک کننده است. در نقاشی های کودکان رایج است. رنگ قرمز را می توان به دو صورت مختلف تفسیر کرد: اگر در حد متوسط ​​استفاده شود، انرژی و اشتیاق را توصیف می کند. اما اگر بیش از حد استفاده شود می تواند نشان دهنده عدم تعادل، خصومت، پرخاشگری و تمایل به ابراز احساسات باشد.

رنگ قهوه ای:

این رنگ نشان دهنده مسئولیت است. به همین دلیل است که کودکان منطقی و محتاط بیشتر از این رنگ استفاده می کنند. استفاده بیش از حد از رنگ قهوه ای نشان می دهد که کودک تحت مسئولیت های نامناسب سن قرار گرفته است.

نارنجی :

من را به یاد لذت و فعالیت می اندازد. نارنجی نشان دهنده تمایل به پیشرفت یا کودکی است که نیاز به تماس با مردم دارد. هنگامی که کودکی بیش از حد از رنگ نارنجی استفاده می کند، می تواند پرخاشگری و تحریک پذیری نشان دهد.

سفید:

یکی از رنگ های خنثی است، حضور چشمگیر رنگ سفید نشان دهنده خلاء عاطفی و ناتوانی در بیان احساسات است. (البته جای خالی نقاشی ها طبیعی است)


کمبود رنگ نشان دهنده خلاء عاطفی و تمایلات ضد اجتماعی است.


مشکی:

بر اساس برخی تحقیقات، این رنگ نشان دهنده اضطراب، غم و ناامیدی در کودک است. و بر اساس برخی دیگر، با عزت نفس و اعتماد به نفس مرتبط است. علیرغم این درگیری، هر دو معتقدند که یک نقاشی بسیار تیره یک علامت هشدار است!


کودکان خردسال در نقاشی های خود کمتر از مداد سیاه استفاده می کنند حتی برای کشیدن شکل، طبیعی است و نشان می دهد که جنبه عاطفی بر روشنفکری غالب است.

با گذشت زمان، کودکان به تدریج از مداد سیاه برای کشیدن یک شکل استفاده می کنند. پس یعنی بعد فکری بر جنبه عاطفی غلبه دارد.


خاکستری:

همچنین رنگی خنثی است و همان رنگ سفید ناتوانی در بیان احساسات را نشان می دهد.


هشدار: وقتی متوجه می‌شوید فرزندتان مدام طرح‌های رنگی تک رنگ می‌کشد، باید مراقب کوررنگی، اختلالات عصبی و سایر اختلالات روانی باشید.


 به عنوان مثال ، خورشید را در نقاشی های کودک تفسیر کنید:

   
در حالی که یک کودک در حال نقاشی |  نقاشی های کودک را تفسیر کنید

به گفته روانشناسان، در نقاشی کودک، خورشید نماد والدین است.

اگر پشت ابر یا کوه تاریک باشد به این معنی است که والدین به اندازه کافی گرم نیستند.

اگر کودکی از رنگ قرمز یا سیاه برای ترسیم خورشید استفاده کند ، به معنای ترس شدید از والدین است.

نقاشی خورشید در آسمان ساحل دریا

نقاشی خورشید در ساحل دریا

‫Image of نقاشی خورشید واقعی‬‎

نقاشی خورشید واقعی

نقاشی خورشید زیبا

نقاشی خورشید کودکانه

نقاشی خورشید در آسمان

نقاشی خورشید برای کودکان ؛ 6 طرح زیبا برای رنگ آمیزی

نقاشی خورشید ساده

نقاشی خورشید حرفه ای و سخت

watercolor sun with face cute mystical

نقاشی یکی از راه هایی است که می توانیم احساسات و عواطف کودک را بشناسیم. در حالی که ما نقاشی های کودک را تفسیر می کنیم، موارد اغلب تکرار می شوند. بهتر است از کودک بخواهیم نقاشی خود را توضیح دهد زیرا می توانیم مطمئن ترین اطلاعات را داشته باشیم و تفسیرمان دقیق تر می شود. از این طریق می توانیم از روانشناسان کمک بگیریم. مطمئناً، هی قوانین تفسیر نقاشی کودک را بهتر می دانید!

1 دیدگاه

  • سلام . خسته نباشید . مقاله بسیار جالب بود و کلا چون بچه ها نقاشی دوست دارند و زیاد می کشند تفسیر نقاشی آنها به نظرم بسیار جالب و تامل برانگیز است ممنون از مطالب مفیدتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *