اختلالات یادگیری

شيوع واقعي اختلالات یادگیری ناشناخته است و تخمين زده مي‌شود حدود 5تا 10درصد كودكان سنين مدرسه درگير اين اختلال باشند. اختلال خواندن نسبت به اختلالات ديكته و رياضيات شايع تر مي باشد. در مواردي نيز به طور مختلط هر سه نوع اختلال ممكن است ديده شود.

اختلالات يادگيري در پسران شايع تر از دختران است. اين نسبت در پسران سه برابر دختران و گاهي پنج برابر مي باشد.

درمان اختلالات یادگیری

با انجام آزمونهاي تشخيصی، معلوم مي شود كه كودك در كدام زمينه‌ها با مشكل روبرو است و حدود يادگيري او چه اندازه است و اينكه مشكل يادگيري او به كداميك از مسائل ادراك ، حافظه ، زبان ، و … مربوط مي شود . سپس يك طرح آموزشي انفرادي (IEP) بر اساس زمينه هاي قدرت و ضعف كودك تهيه و تنظيم مي شود.

نحوه رفتار با اختلال یادگیری در کودکان

آنچه بايد معلمين در مهد کودک و پیش دبستانی نوید صدرا اصفهان و والدين بدانند:

  • با حمايت درست و مداخله ی مناسب اين كودكان مي توانند در مدرسه موفق باشند.
  • با كودك  صحبت كرده و به طور باز و آشكار او را از مشكلي كه در زمينه يادگيري دارد مطلع نماييد.
  • به او يادآوري نمائيد كه در يادگيري و آموزش نياز به روشي متفاوت دارد.
  • نقاط قوت و استعدادهاي او را بشناسيد و جهت پرورش آنها، او را تشويق كنيد. از جمله دست ورزی پیش دبستانی
  • او را در روش ها و فنوني كه براي كمك به يادگيري مؤثر است همراهي كنيد.
  • تلاش هاي او را براي رسيدن به موفقيت ارج بنهيد و حمايت كنيد.
  • زماني كه او مشغول مطالعه است براي او يك مدل و الگو باشيد. شما هم يك روزنامه يا كتاب بدست گرفته و مطلبي بخوانيد و يا يك متن يا نامه بنويسد.
  • انتظارات واقع‌بينانه از او داشته باشيد.
  • بين والد و معلم لازم است همكاري و تعامل نزديك وجود داشته باشد.
  • زماني كه كودك شما مي خواهد حرف بزند، به او گوش دهيد. این امر در تربیت کودکان تاثیر زیادی دارد.
  • از او به خاطر مشاركت در انحام امور مدرسه و قابليت هاي خاصش قدرداني كنيد و او را تصديق و تائيد كنيد.
  • با توسل به روش هاي رفتاري انگيزه كودك را براي فعاليت هاي تحصيلي بالا ببريد.
  • در صورتی که مشکل توجه و تمرکز دارد با مصرف به موقع داروهای تجویز شده توسط پزشک، به كودك در بهبود توجه و تمرکز کمک کنید.
  • اين كودكان نيازمند آن هستند كه علاوه بر آموزش معمول كلاسي، در ساعاتي از روز تحت آموزش هاي خاص توسط معلم تعليم ديده قرار بگيرند.
  • علاوه بر درمان اختلال يادگيري، بايد اختلالات روانپزشكي همراه نيز تحت درمان قرار بگيرند مانند: اختلال بيش فعالي، كم توجهي، اضطراب افسردگي و….
  • در نظر داشته باشيد كه 75 درصد كودكان، اختلال يادگيري نقص هاي قابل توجهي در مهارت هاي اجتماعي دارند، آموزش مهارت هاي اجتماعي را از آنان دريغ نكنيد.

موفق و موید باشید ، خاشعی 🌸

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *