خاشعی هستم مربی مهد کودک و پیش دبستانی نوید صدرا اصفهان پیش تر در رابطه با معنی و نتایج اختلال یادگیری در خدمت شما بودیم امیدوارم مفید بوده باشد ، در این بخش با انواع آن همراه شما هستم.
فهرست مطلب
انواع اختلالات یادگیری
مهمترین ناتوانیهای یادگیری عبارتند از : ناتوانی در خواندن ، ناتوانی در ریاضیات ، ناتوانی در بیان کتبی یا نوشتن .
اختلال یادگیری خواندن
ناتوانی در خواندن یا Dyslexia مشکلات خواندن از اساسی ترین مشکلاتی است که کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری با آن مواجه هستند ، زیرا کودکی که نمی تواند بخواند شانس بسیار کمی برای موفقیت در مدرسه دارد . علاوه بر آن گاهی دشواریهای خواندن این کودکان با مشکل هجی کردن نیز همراه است . ناتوانی در خواندن ، اختلالی است که به رغم تجارب کلاسی متعارف ، شخص در کسب مهارتهای زبانی خواندن و هجی کردن که متناسب با توانایی هوشی اش باشد، عاجز است .
اختلال یادگیری ریاضی
ناتوانی در ریاضیات یا Dyscalculia ناتوانی در ریاضیات عبارت است از اختلال در توانائیهای ریاضیات که در اثر آسیب ارثی، فرایندهای رشدی مراکز مغز که زمینه رشد تواناییهای ریاضی است ، به وجود می آید . کودکان مبتلا به ناتوانی در ریاضیات در زمینه درک مفاهیم ریاضی، محاسبات، خواندن یا نوشتن اعداد، حل مسئله و درک روابط فضایی دچار مشکل شدیدند .
اختلال یادگیری نوشتن
ناتوانی در بیان کتبی یا نوشتن Dysgraphia فرایند نوشتن پیچیده است و به مهارتها و تواناییهای مختلفی بستگی دارد و مستلزم درک صحیحی از الگوهای نمادین نوشتاری است . مهارت نوشتن با کارکرد حرکتی چشم و هماهنگی حرکات ارتباط دارد ، همچنین مستلزم هماهنگی حرکتی چشم و دست ، کنترل بازو ، دست و عضلات انگشت است . مشکلات نوشتن اکثرا ًدر بین کودکان دارای صدمات مغزی ، آسیبهای خفیف مغزی و کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری دیده می شود .
ناتوانی در نوشتن شامل : ناتوانی در املاء نویسی ، دستخط و انشا نویسی می شود .
حتما بخوانید : دست ورزی پیش دبستانی
مهارت املانویسی یکی از مهارتهای مهم زبان نوشتاری است. املای یک کلمه پیچیده تر و دشوارتر از خواندن آن است چرا که در خواندن ، نشانه ها و حروف الفبا در بازشناسی کلمه وی را یاری می کنند اما در نوشتن دانش آموز باید بر روابط آواها و نشانه ها ، تجزیه واژه ها و نحوه ترکیب عناصر متشکله آن آگاهی و مهارت کامل داشته باشد .
علت اختلالات یادگیری در کودکان
ناتوانی یادگیری میتواند علتهای متعددی داشته باشد. برای برسی این علل باید عوامل زیر مورد ارزیابی قرار گیرد.
ضعف عوامل آموزشی
- غیبتهای مکرر از کلاس درس
- اختلال یا نقص در برنامهی آموزشی مثل عدم حضور معلم یا جابجائی معلمین.
- فقدان مهارت کافی در معلمین.
- سوء رفتار با کودک در محیطهای آموزشی
عوامل محیطی
عوامل محیطی بسیاری وجود دارد که می تواند به پیچیدگی ناتوانی های یادگیری بیفزاید و در تربیت کودکان تاثیر بگذارد و حتی شاید سبب ساز اختلال یادگیری باشد . از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- جدایی طولانی کودک از والدین بویژه مادر، به هر دلیل (این جدایی در دوران نوزادی تاثیرات شدیدی بر رشد کودک دارد)
- بیماری، ضعف و ناتوانی شدید و طولانی در دوران نوزادی یا سالهای اولیه زندگی کودک
- کودکی که مورد بی توجهی قرار گرفته و از تاثیر و همراهی متقابل والدین، بزرگسالان یا سایر کودکان در لحظات بازی کودک یا فرصتهای موثر زندگی شدیدا محروم می شود.
عوامل روانی
امکان دارد کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری در عملکردهای روانی پایه چون ادراک ، حافظه و شکل دادن به مفاهیم اختلال داشته باشند. .
عوامل فیزیولوژیک
بسیاری از متخصصان بر این باورند که علل اساسی و عمده ناتوانی های یادگیری آسیب دیدگی مغزی ، شدید یا جزیی و صدمه وارده به دستگاه عصبی و مرکزی است .
عوامل ژنتیکی
شواهدی در دست است که نشان می دهد ناتوانی های یادگیری احتمالا در برخی خانواده ها بیش از دیگران دیده می شود در واقع عوامل ژنتیکی در بسیاری از ناتوانی های یادگیری نقش دارند .
عوامل بیوشیمیایی
اختلالات متابولیک از جمله عوامل دیگری هستند که موجب ناتوانی های یادگیری می شوند اختلالاتی مثل مثل هایپوگلیسمی ، کم کاری تیروئید و …
عوامل دیگری که باعث اختلالات یادگیری در کودکان می شود شامل :
- عوامل پیش ، هنگام و بعد از تولد
- نواقص جزیی در عملکرد مغز
یک پیش دبستانی خوب باید این موارد را در نطر داشته باشد و برنامه خوبی برای آموزش این کودکان فراهم کند.
ادامه دارد؛ همراه شما هستیم با بررسی کامل اختلالات یادگیری
گردآورنده : خانم الناز خاشعی