نقاشی شب و روز

در عالم نقاشی کودکان به این نکته توجه کنید که گاهی موضوعات ساده و خیلی معمولی تاثیر زیادی بر ذهن خلاق کودکان خواهد داشت. البته اگر درست و اصولی طراحی  اجرا شوند. موضوع نقاشی شب و روز برای کودکان میتواند یکی از موضوعات جالب باشد. این به خاطر جالب بودن در احساسی است که کودکان نسبت به شب و روز به عنوان دو تصویر واضح از زندگی خود دارند .اما کودکان در ارتباط با این موضوع ضمن احساس خوب ، یک احساس سردرگمی هم دارند. احساس خوب آنها ناشی از این است که چون شب و روز را می شناسند و آن را لمس کرده اند حس خوبی دارند و در مقابل نمیدانند چه چیزی از شب یا روز را بکشند و یک نوع بلاتکلیفی برای این موضوع در ذهن کودکان وجود خواهد داشت .

روش آموزش نقاشی شب و روز به کودکان

یک بار این موضوع را تست کنید به بچه ها بگوئید شب را بکشند مطمئنا اول همه کمی مکث می کنند و اولیت تصویر ذهنی آنها آسمان و ماه و ستاره است و بجز این خیلی تصور ذهنی از شب و روز ندارند. البته در این درس من هم نمیخواهم فراتر از این جریان پیش بروم ولی میخواهم کودکان نسبت به موضوعاتی ساده از این دسته  بیشتر توجه کنند و جنبه های دیگر آن را در نظر بگیرند.

استفاده از نمادهای شب و روز در نقاشی کودکان

  در اولین اقدام اکثر بچه ها از نماد ها استفاده میکنند یک ماه و ستاره ها برای شب و خورشید و آسمان آبی برای روز ولی من در این درس نمیخواهم کار به این صورت انجام شود .چون من در آموزش نقاشی کودک یک اصل آموزشی را همیشه دنبال مکنم و در رویکرد آموزشی خودم در مهد کودک و پیش دبستانی نوید صدرا اصفهان به نام  هنر کودکان و تخیل خلاقانه همیشه بر روی آن تاکید دارم و آن این است که نقاشی کشیدن اولویت کودکان نیست و مهارت آموزی و بالا رفتن قدرت تخیل از نقاشی کشیدن مهمتر است.

از این رو من این درس را به این صورت به شما معرفی میکنم تا شما نیز به اینگونه با بچه ها انجام دهید .وقتی به کودکان میخواهید موضوع را بیان کنید همیشه از راه درست آن وارد شوید برای این منظور حتما مقاله اهمیت موضوع دادن به کودکان را حتما بخوانید. به همین دلیل من دو برگه مقوای آبی و سرمه ای تیره را روی تخته نصب کردم و از بچه ها پرسیدم این دوتا مقوا میتوانند چه چیزی باشند چون با بچه های کلاس اول این درس را داشتم چیزهای زیادی بیان نکردند و شاید کمی ترس در آن بود که مانع می شود چیزی بگویند ولی چند نفر گفتند میتواند شب و روز باشد.

با همین حرف بچه ها ادامه دادم : خوب اگر مقوای سرمه ای شب باشد و مقوای آبی روز باشد حالا این دو برگه سرمه ای و آبی که شب و روز هستند  چه چیزی کم دارند؟ و همه بچه ها به ماه و ستاره ها و خورشید و ابر اشاره کردند:

خورشید و منبع روشنایی در نقاشی شب و روز کودکان

من برای اینکه اطلاعات بچه ها بیشتر شود درباره اینکه تاریکی هوا بخاطر نبودن خورشید است چند جمله گفتم . بعد به بچه ها گفتم مقوای خودشان را از وسط با یک خط دو قسمت کنند سمت راست شب و سمت چپ روز خواهد بود ولی چیزی که قرار است روی  این دو قسنت کشیده شود چه چیزی میتواند باشد؟ اینجاست که شما با توجه به برنامه و اهدافی که دارید میتوانید مواردی زیادی را با بچه ها کار کنید که من در اینجا به دو نمونه ساده صورت خلاصه برای شما اشاره میکنم

نکته مهم در آموزش نقاشی شب و روز بحث تضادها است.

قبل از اینکه موارد را ذکر کنم این نکته مهم است و آن هم تضاد و مفهوم تضاد است. شاید خیلی بچه ها با این مفهوم آشنایی نداشته باشند و این درس میتواند راهکار خوبی برای این مفهوم باشد . از این رو بچه ها قرار شد نقاشی شب و روز را به صورت دو قسمتی کار کنند در واقع این اولین نقاشی بچه ها با این موضوع است . بچه ها به راحتی آسمان روز با خورشید و ابرها را کشیدند و بعد شب را با ماه و ستاره و بعد رنگ آمیزی کردند .

در درس بعدی با این موضوع باز بچه ها مقوای خودشان را دو قسمت کردند و قرار شد در دو طرف مقوا خانه بکشند دقیقا شبیه به هم یک خانه با دو پنجره و یک درخت . آسمان بالای یکی از خانه ها ماه و ستاره بود و آسمان بعدی خورشید و ابر بچه ها نقاشی را با مداد کشیدند ولی قرار شد با راهنمایی من رنگ بزنند .

حتما بخوانید: دست ورزی پیش دبستانی

حتما بخوانید : تربیت کودکان

درک ساده تضاد در نقاشی شب و روز با رنگ آمیزی نقاشی کودکان

میخواستم ذهن بچه ها درگیر این موضوع بشود که خانه در نقاشی روز هر رنگی میتواند باشد ولی در نقاشی شب بایستی چه رنگی باشد؟ و بعضی از بچه ها سریع گفتند سیاه .من گفتم چرا سیاه ؟ بعد یکی از بچه ها گفت بخاطر اینکه خورشید نیست و حانه ها در شب سیاه دیده میشوند و با این حرف کودک من ادامه دادم که خانه در شب چون در تاریکی قرار داردسیاه خواهد بود ولی پنجره ها در شب زرد هستند چون نور داخل خانه ها روشن شده اند و بچه ها با این توضیح من نقاشی خود را رنگ آمیزی کردند .

بعد از نقاشی من درباره تضاد ها با بچه ها صحبت کردم خوب با بدی – زشتی و زیبایی – تمیزی و کثیفی و موارد زیادی که بچه ها عنوان کردند و بعد دوباره اشاره به موضوع درس امروز کردم که تاریکی و روشنی بود و آنچه باعث روشنی و تاریکی میشود .در این درس هم مانند درسهای دیگر من خلاقیت های بچه ها تا حدودی تقویت شد به این صورت که من در کلاس خودم وسایل متفرقه زیادی دارم و بچه ها اجازه دارند ز این وسایل در نقاشی خود استفاده کنند مثلا پنجه بچه ها بجای ابر استفاده کردند و….

کاردستی شب و روز

نتیجه گیری

خلاقیت در انتخاب  موضوعات در یک پیش دبستانی خوب برای هنر و نقاشی کودکان میتواند از ذهن خلاق شما خارج شود. ساده و مشکل بودن موضوع مهم نیست مهم نوع آموزشی و طراحی آموزشی است که شما برای کودکان انجام میدهید. در درس امروز یعنی موضوع نقاشی ساده  شب و روز برای کودکان یک موضوع ساده چند هدف خاص را دنیال میکند به کودکان تفاوت ها رایاد میدهد. بچه ها با مفهوم تضاد ها آشنا میشوند و دهها مورد دیگر .

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *