11 راه کاهش خشونت کودک دست بزن دار

پرخاشگری و کتک زدن کودکان دیگر توسط کودکتان علت های زیادی مانند برونی سازی احساسات، ترس و جلب توجه و …. دارد؛ بنابراین ابتدا باید دلایل این رفتار در کودکان را بررسی کنیم و سپس دنبال راه مناسبی برای کاهش خشونت در آنها باشیم. مهد و پیش دبستانی نوید صدرا اصفهان در جهت رشد عاطفی کودکان ، افزایش حس اعتماد به نفس ، درک شرایط محیطی وتقویت درک زیبایی ها کمک زیادی می کند.

کاهش خشونت در کودکان

کاهش خشونت در کودکان

1_ پیشگیری کردن

برای کاهش خشونت احساس امنیت کودکتان را افزایش دهید و کاری کنید که او نترسد؛ اگر در موقعیتی قرار گرفت که احتمال کتک کاری وجود دارد دخالت کنید و بین آنها قرار بگیرید. نوید صدرا یک پیش دبستانی خوب در اصفهان است که یکی از اهداف آموزشی آن افزایش اعتماد به نفس در کودکان است.

2_ آرام باشید.

اگر کودکتان در حال گریه کردن است او را متوقف نکنید زیرا با گریه کردن احساس بهتری پیدا خواهد کرد؛ فقط هنگام مواجه با کتک کاری ارام باشید و اگر کودکتان ترسیده سعی کنید با ارامش مشکل او را حل کنید.

3_ جبران کردن را به او بیاموزید.

اول به سمت کودک کتک خورده بروید و هنگامیکه ارام شدید به سمت کودک خود و با او صحبت کنید و اشتباهش را با صمیمیت به او بیان کنید و از او بخواهید از فرد کتک خورده عذر خواهی کند تا شاید حال او بهتر شود.

4_ سرزنش نکنید.

با سرزنش کردن کودک شما فکر میکند بچه بدی است و شما او را دوست ندارید و دیگر نمیتواند کودک خوبی باشد بنابراین احساس ترس خواهد کرد و بیشتر از قبل پرخاسگری میکند

5_ کمک کنید احساستش را بشناسد.

همه ما و حتی کودکان میدانیم که کتک کاری کار بدیست؛ بهتر است در مقابله با کودکی که کتک کاری کرده است بگویید من میدانم که تو ناراحتی از این کار و من ناراحتم که انجا نبودم تا به تو کمک کنم اما الان پیش تو هستم (ایجاد حس امنیت).

حتما بخوانید : نقاشی کودک

6_ ایجاد محیط برای بیان راحت احساسات

به اندازه کافی با او صحبت کنید و بیشتر صمیمیت و مراقبتتان را به او نشان دهید تا در محیطی سالم بتواند احساسات خود را بروز دهد. نوید صدرا بهترین پیش دبستانی در اصفهان است که در ایجاد رفتارهای مطلوب فردی و اجتماعی در کودکان متناسب با سن آنان تلاش می کند.

7_ خنداندن کودک

بعد از کتک کاری اگر کودک شما گریه کرد نگذارید تا نخندیده است به میان جمع بازگردد زیرا احتمال تنش دوباره وجود دارد؛ او را بخندانید

8_ یاد دادن مدیریت هیجان

بعد از ارام شدنتان از کودک خود بپرسید امروز که دوستت را زدی چه احساسی داشتی؟ سپس به حرفهای او بدون قضاوت گوش دهید و اگر در جواب گفت که از دوستش ناراحت بوده است به او راهکارهایی یاد دهید تا دفعات بعد که از دوستش ناراحت شد بجای پرخاشگری انجام دهد.

9_ خواسته اش را اجابت نکنید.

اگر کودک از این طریق میخواهد که به خواسته اش برسد قاطعانه به او بگویید اگر دست از این کار برندارد خواسته اش را انجام نمیدهید؛ سپس به رفتار او توجه کنید هر موقع که رفتار او خوب شد به سمتش بروید و به او توجه و محبت کنید.

10_ الگوی خوبی باشید.

اگر شما تنبیه بدنی برای او در نظر بگیرید او هم از شما الگو می گیرد…

11_ وقتی کودکتان گریه می کند برای احساساتش ارزش قائل شوید

این به معنای ماندن کنار کودک است نه اینکه به گریه او دامن بزنید؛ کودک باید متوجه شوید بخاطر او انجا نشسته اید و متوجه شود که به او اهمیت می دهید.

_ هرگز ریشه یابی رفتار کودکتان را از خاطر نبرید؛ هر رفتاری دلیلی دارد.

عده ایی در مقابل ذاتی بودن پرخاشگری عقیده دارند که پرخاشگری ذاتی یک عامل مخرب است که‌مانند میل به غذا اجتناب ناپذیر است و امکان تغییر و افزایش یا کاهش ندارد .

عوامل ایجاد پرخاشگری در کودکان

عوامل زیر می تواند باعث ایجاد پرخاشگری در کودکان شود:

  1. نحوه ی برخورد والدین با نیازهای کودک
  2. الگوهای رفتاری نامناسب
  3. تشویق رفتار پرخاشگرانه می باشد.

راه های مناسب برای کنترل رفتارهای پرخاشگرانه کودکان عبارتند از :

  1. محدودیت هایی برای کنترل پرخاشگری وضع کنید و آن ها را به اطلاع کودکان برسانید.
  2. مدل های پرخاشگری را به حداقل برسانید.
  3. همدلی را افزایش دهید.
  4. به جای کودک پرخاشگر به کودکی که بهش پرخاش شده توجه کنید.
  5. فرصت تخلیه هیجانات را بدهید.
  6. همکاری و مسئولیت پذیری در کودکان را افزایش دهید.
  7. با کودک قرارداد رفتاری بگذارید .

عوامل موثر در پرخاشگری

عوامل زیست شناختی ، عوامل اقتصادی و محیطی ، عوامل فرهنگی و اجتماعی است که با رعایت این موارد باعث میشود از پرخاشگری کودک خود در جمع دوستان و اقوام جلوگیری کنید و در اینده روابط اجتماعی کودک و تربیت کودکان بهتر باشد .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *